Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Josch

#1
Ordet er fritt / Re: Dagens kamper i VM 2026
June 22, 2026, 14:48:32
Quote from: Cerberos67 on June 22, 2026, 09:21:39
Quote from: peacock on June 22, 2026, 07:16:10
Quote from: Reaney on June 21, 2026, 15:55:27At våre spillere gjør det bra i VM er neppe noen fordel for vår klubb. Plutselig er "ulvene"/"gribbene" der og snapper. Ekstra bekymringsfullt med Tanaka som for ikke lenge siden ønsket seg bort.

Ønsket seg bort? Hva er kilden her?

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-news-ao-tanaka-premier-league-japan-world-cup-8646747

(For øvrig mener jeg det er tøv å ønske at våre spillere ikke skal gjøre det bra)


Regner med de Leeds-spillere som er i VM snakker opp Leeds på sitt landslag, slik at flere blir fristet til å spille for Leeds :)
Spillere snakker jo med hverandre om klubben sin. Hva skal de ellers snakke om?
#2
Ordet er fritt / Re: Dagens kamper i VM 2026
June 18, 2026, 08:53:44
Panama med TC tapte. Ingen av de tidligere Leeds-coacher har vunnet hittil i VM.
#3
Ordet er fritt / Re: Dagens kamper i VM 2026
June 15, 2026, 12:41:20
Quote from: Hawley on June 15, 2026, 09:06:57
Quote from: Reaney on June 15, 2026, 09:00:19Sverige kan fort bli nye Danmark som ikke var kvalifisert til EM i 1992 da tidligere Jugoslavia ble nektet å delta på grunn av borgerkrigen. Danmark tok som kjent tittelen og gikk helt til topps.
Kan ikke skjønne annet enn at Sverige er helt sjanseløse mot Japan og Nederland. Mulig det er Tunisia som er helt elendige i denne gruppa her.

Jeg mener vel at Sverige ikke er helt sjanseløse. To svært gode spisser, mange grovarbeidere og en god trener. Nye etter kvaliken i høst er Isak (var skadet) og Potter. Potter ser jeg på som en tradisjonell svensk landslagstrener fra gamle dager: Står for solid forsvarsspill og flink til å utnytte offensive styrker. Svensk tradisjon er 4-4-2 formasjon, men ikke mot nå Tunisia. Hvis kampene mellom  Sverige- Japan - Nederland ender uavgjort så blir det om å gjøre å slå Tunisia mest mulig. 
#4
Quote from: stian on June 13, 2026, 08:59:26
Quote from: Blank_File on June 12, 2026, 23:34:09Det var spesielt å se hvor likt Canada ser ut nå, som Leeds da Jesse Marsh var trener for oss. Kanskje det funker bedre med ett litt svakere landslag. De var i alle fall hakket bedre enn Bosnia Hercegovina i dag. Mye press og dårlig pasningskvalitet, men likevel litt morsomme å se på når du ikke har sterke følelser i sving på et personlig plan.

Jeg tenkte akkurat det samme gjennom kampen. Men i tillegg tenkte jeg «steike, her er det mye dårlig fotball»...

Men som du sier, artig å se spillestilen til en gammel kjenning og snart kommer den største av de alle når Bielsa skal i aksjon når Uruguay møter Saudi Arabia. Man skal ikke laste Saudis landslagsspillere for det staten driver på med innen sporten, men for meg Uruguay mot Saudi Arabia blir et møte mellom fotballens sjel og fotballens endetarmsåpning.

Håper på høyoktans Bielsaball gjennom hele mesterskapet, og han må gjerne møte Marsch på et tidspunkt 😊

Jeg ser veldig frem til Uruguay mot Spania. Det kan bli et fyrverkeri.

I VM 2010, da Spania vant VM, hadde Chile og Bielsa en fantastisk kamp mot Spania, tross tap 1-2. Da visste jeg ikke hvem Chiles trener var.
#5
Vi blir mellom 8 og 16. Det viser seg at det ikke er så stor forskjell på å sloss mot nedrykk (rett over 18. plass) og nesten være kvalifisert for Europa hvis man vinner 3-4 på rad. Jeg tror vi fortsatt vil være et bra hjemmelag og spille mye uavgjort borte (ikke tape mye).

En bedre start kan gjøre forskjellen denne gang. Tviler på om vi er like heldige med skader en gang til. Derfor må vi ha bedre dekning.
#6
Quote from: Asbjørn on May 28, 2026, 10:07:16Kan bli en solid dose søndag/mandag-kamper på oss kommende sesong!

Crystal Palace's Conference League win means nine PL sides will play in Europe next season - four of which on a Thursday night.
The flip side is that Leeds Utd, Chelsea, Newcastle, Everton & Spurs, will get significantly more Monday Night Football treatment.

The first affect is obvious, and somewhat painfully, significantly less Saturday fixtures, resulting in even fewer traditional Saturday 3pm games.
Sad times for traditionalists, those that travel to games and those who simply prefer that kick-off time around work / family time

The current Premier League guideline is a max five games per team per season moved to either Friday or Monday nights, but there are caveats to that (namely how European football affects fixtures).
Leeds, and the like, can expect a VERY disrupted 2026/27 fixture list.
https://x.com/marshyleeds/status/2059904015421297005?s=20

Det kan bli enda flere torsdags lag fra England hvis noen av disse CL-lagene blir slått ut tidlig. Da fortsetter de i Europa League, muligens.

Eller antall torsdags lag skrumper inn hvis de blir slått ut fra tordags-cupen og de engelske CL-lagene gjør det bra i CL.

Men i de første månedene spiller ni engelske lag E-cup på tir/ons/tor. Det er vel fordel å møte torsdags-lagene kun tre dager etter kamp (på søndag).? Er ikke dette en fordel hvis vi får mange sånne?

#7
Ordet er fritt / Re: Manager: Daniel Farke
May 30, 2026, 10:35:09
Det blir interessant å se når Farkes kontrakt fornyes. Og hvor lang den blir.

Det virker som Farke ønsker forsterkninger og kanskje signerer først etter at han er fornøyd med eiernes planer. Da blir det i sommer/ etter transfer vinduet.

Samtidig kan klubben få en dårlig start på sesongen slik at Farkes fremtid kommer opp til vurdering. Da blir det dyrt å sparke en trener med ny lang kontrakt. Det tilsier at kontrakt fornyes i høst, når man har sett hvordan det går i ny sesong. Farke vil selvsagt ha kontrakt før sesongstart.

Jeg tror det blir en mellomting: Farke får det bare delvis slik han vil og en noe forlenget kontrakt i sommer.
#8
Quote from: Asbjørn on May 27, 2026, 14:14:04In 2 years time we will have 1 new stand. In 4 years we will have 2 stands completed and 52 or 53k capacity in the premier league with state of the art corporate facilities and amenities to bleed everyone dry which will lock us into the top 10.


Nå må jeg si at jeg kan dette dårlig med dagens regler. Men en Arsenal-supporter sa at betaling for nytt stadion (Emirates) satte begrensninger for spillerkjøp de neste årene. Utbygging av stadion skal nemlig betales, og det er en kostnad i flere år (f.eks lån). Om det er regler for dette vedr spillerkjøp vet jeg ikke, men økte byggekostnader i noen år slipper man ikke unna selv om det blir lov i forhold til fair play å ha større spiller budsjett.

Billettinntekter er jo drift, men hva med betaling for utvidelse av stadion?
#9
Ordet er fritt / Re: Manager: Daniel Farke
May 25, 2026, 20:10:43
Quote from: Pettersen97 on May 25, 2026, 16:48:23Ser på X at noen Leeds fans i England ønsker at Leeds går for å hente inn Andoni Iraola. Farke har et år igjen av sin kontrakt. Bør Leeds fornye kontrakten med et eller to år, eller bør Leeds se seg om etter en ny Head Coach/ Manager? Hva tenker dere.

Jeg personlig har sett noen negative sider med Farke og hans taktikkeri og spillergruppe utnyttelse. Og Iraola har gjort en fantastisk jobb med Bournemouth.

Jeg er noe usikker. Men jeg tror Andoni Iraola er et knepp opp på HC/ Manager skalaen.

Om det er realistisk at Iraola vil komme til Leeds er og en annen sak.

Iraolas prestasjoner viser jo at Leeds var inne på noe riktig da de søkte ny coach i 2023. Han var på blokka. Arne Slot også.

Når det gjelder Farke er det vel tre muligheter:
-La ham jobbe ut kontrakten
-Tilby ny forlenget kontrakt
-Sparke ham og betale ham ut. Da må det finnes et påskudd for å sparke ham. Han slutter neppe selv.

Hittil har vel Farke levert ut fra det som ble håpet ved ansettelsen i 2023:

-to gode sesonger i ch.ship, et opprykk
-berget plassen i PL ganske trygt, ny kontrakt noen kamper før slutt.
-har også vært med å hente spillere som har slått til, får man si.

Så er det dette med spillestil, taktikk , underholdning og coaching.
Farke får masse pepper på forumet når vi taper og skryt når vi vinner /tar poeng fra gode lag. Kritikerne er der men er stille når det går bra.

Hvis man skal bytte coach nå (betale ut Farke) pga prestasjoner så må det være fordi man satser meget stort mht spiller logistikk også. Det tviler jeg på vil skje. Vi må huske at Bournemouth hadde en ganske bra stall da Iraola kom dit for noen år siden. All suksess der kan ikke tilskrives Iraola.
#10
Vi er "fornøyd" med sesongen. Men som sesong rett etter et opprykk kommer den dårlig ut historisk:

1964/65: 2. plass
1990/91: 4. plass
2020/21: 9. plass
2025/26: 14. plass

Neste sesong:
Vet ikke hvor mye penger som satses, men etter 2020/21 sesongen tok ikke eierne seg råd til noen store investeringer. En ny kontrakt til Farke (løper nå til 2027) inngår i dette bildet. Vil han han sette krav til spiller investeringer før han signerer ny kontrakt?

Frykten er at eierne tenker "Farke gjør det jo så bra selv om vi bruker under £ 100 mill, så dette går nok bra". 49ers består av svært mange investorer og jeg vet ikke hvordan de tenker hver for seg. Fornøyd med PL-status eller betale for å oppnå europacup deltakelse?
#11
Quote from: Bromancer on May 24, 2026, 19:09:39Gratulerer med 14. plass alle sammen, dette var over all forventning!

Med basis i nyopprykket lag, penger brukt og dårlig start så er det godkjent. Ønsket for meg var å beholde plassen.

Som mange fryktet havnet vi i nedrykk striden. Farke og ledelsen var kalde i hodet og fulgte planen.
#12
Jeg kan ikke huske mange kamper der Leeds har spilt en rolle vedrørende nedrykk for andre lag i siste kamp. Jeg tror Middlesbrough rykket ned I 1997 etter at vi møtte dem i siste kamp og spilte 1-1
#13
Noe inni meg sier at England deltar i minst en straffespark konkurranse i VM. VM-kamper ebber ofte ut med  uavgjort i utslagsrundene. Da tror jeg DCL ville vært god å ha, tross missen mot  Palace. Jeg synes han tar gode og resolutte straffer med et sterkt psyke. Taktisk klok og en plageånd i motstanders forvar. Men for Leeds tror jeg det er like greit at han får en ferie og ikke deltar i VM.
#14
Quote from: Russel_Doig on May 21, 2026, 09:14:56
Quote from: Kato on May 18, 2026, 09:55:34Jeg hadde tatt Summerville. Syns han har vært en av de klart beste på West Ham denne sesongen. Men jeg vet ikke hvordan han påvirker garderoben. Håper for øvrig Tottenham tar poenget de trenger i morra. Det gir oss større sjanse mot West Ham til helga.

Det er lett å være best når man stort sett spiller for seg selv. Summerville imponerer med raid og driblinger men lite med teamplay. Så tror eg du treffer spikeren på hodet når du nevner garderoben, virker som en som surner fort.

Hold oss unna.

Tar heller Bowen 7 dager i uka, 24/7

Summerville mangler et forsvars gen. Har vært god offensivt for West Ham. Farkes spillere der fremme har dekket rom og presset meget bra for Leeds. Kan ha noe med coach og system å gjøre. Har ikke sett det samme av Summerville.

For øvrig ble det ikke måltørke da Summerville ble solgt. Tross alle de målene han var involvert i 2023/24.
Her har Farke utnyttet Summerville's styrke og senere tilpasset spillet uten Ham.
#15
Quote from: lufc80 on May 11, 2026, 22:02:32
Quote from: Joe Jordan on May 11, 2026, 21:57:18Det frisparket Spurs fikk når Darlow holdt ballen i mer enn 8 sekunder. Har det blitt blåst for slikt tidligere i sesongen? Kan ikke huske å ha sett.

Tenkte noe av det samme selv..

Det er noen mektige krefter som vil beholde Tottenham i PL. Bare å følge med videre i kampen
#16
Leeds rykket ned I 2023 etter avsluttende kamper mot West Ham og Spurs i mai.

21.05.2023:   West Ham - Leeds 3-1
28.05.2023:   Leeds -Tottenham 1-4

På en kveld som denne må det lov å tenke tanken "revenge" eller "takk for sist". Hvorfor ikke sende Tottenham ned denne gang? Eller West Ham på siste dag.

Leeds bestemmer kanskje hvem av de som grisebanket oss sist som skal rykke ned. Hvem skal vi velge?

Litt ironisk at vi sender ned enten Summerville eller Gray også.
#17
Leeds må gjøre motsatt av Aston Villa her: Vise moral og prøve å vinne mot Spurs. Hvis Spurs får enda en lett match mot en uinteressert motstander er det katastrofe.

Hadde vært fint med fire strake seire på slutten av sesongen, akkurat som I 2021. Jeg tror vi kan klatre noen plasser da.
#18
Quote from: Blank_File on May 04, 2026, 10:41:10Hvis så er tilfelle (det kan godt tenkes), så kan jeg ikke begripe at han våger når de ikke er sikre på den 5.plassen selv. Det er vel ingenting i verden som hadde hadde gledet mer enn om formsvake Villa mista hele CL-plassen på sånn oppførsel!

Villa har tre kamper i igjen: Mot Burnley og deretter to topplag. Det er sannsynlig at de klarer 5. plassen med EN seier til.  Og hvis de evt. slår  Braga/Freiburg i finalen blir det også CL neste sesong.

Trist at programmet i Europa league skal påvirke innsaten mot nedrykkskandidater. Tottenham er bare ikke bedre enn  Villa når begge yter en normal innsats. På toppen av dette klarer Emery å dra semifinalemotstander Nottingham  inn i nedrykkskampen, som Kato sier. Den bleke innsatsen var bare så altfor gjennomsiktig.

Tipper Emery kun ser det som er i Villas interesser: Å skaffe klubben et trofe og spille CL neste sesong. Da får han heller tåle kjeft fra fansen, omgivelser og manglende fair play for akkurat denne kampen. Klarer han dette får han midler til å bygge laget videre av en fornøyd ledelse. Kan vi klandre ham?? De betaler ham for å skaffe klubben resultater og inntekter og ikke primært for å være fair mot andre klubber.

Denne kampen hadde vært skikkelig sur for oss om Leeds lå der nede og kjempet mot nedrykk. Men vi har ikke stilt oss i  West Ham og Nottinghams situasjon. De kan takke seg litt selv.
#19
Enig i alt som skrives av Auren her. (forrige innlegg)

Hittil har Leeds scoret 47 mål på 35 kamper.
Det er fullt på høyde med lag oppover på tabellen, f.eks likt med Aston Villa på 5. plass. Vi har ikke den utpregede målmasikinen men DCL og flere har meldt seg på med ulike typer mål.

Vi var jo urolige for hvem som skulle score målene. God fysikk inne i motstander feltet har vært viktig ved corner og Ampadus innkast. Klabb og babb i målfeltet har ofte gitt mål.  Denne detaljen (fysikken i boksen) må vi nok tilskrive Farkes strategi.
#20
Quote from: leedslife on May 02, 2026, 07:52:00Imponerende sesong.
Men vi må passe oss for sesong 2.
Vi har kommet opp med momentum, flyt og vært veldig heldig med lite skader..

Utfordrende vindu med et VM som garantert forsinker mye av flyten.

Usedvanlig lite skader og suspensjoner faktisk. Sammenliknet med Bielsas 2021/22 sesong der vi var nede på jernet.

Mulig Farkes treninger forebygger skader mer? I kamp har virkelig Leeds stått frem når det gjelder det fysiske. Fine typer er hentet inn.

Har noen spillere sonet for fem gule kort.? Jeg tror ikke.
#21
Nå er sesongen i praksis over, etter seieren over Burnley. 49ers kan nå planlegge neste sesong.

Vi var flere som mente at Farke burde sparkes da det gikk dårlig. Men 49ers' vurdering om å avvente viste seg å være riktig. Målet var å berge plassen. Neste sesong må det forventes litt bedre.
#22
Quote from: Asbjørn on April 26, 2026, 19:22:564 - Leeds United have become the first ever club side to lose four successive matches without scoring at Wembley. Overawed.
https://x.com/OptaJoe/status/2048434410362462472?s=20

...kanskje neste gang klarer vi å SCORE i alle fall :o

Er det ikke fem kamper på Wembley uten scoring?

Aston Villa, 1996
Watford, 2006
Doncaster, 2008
Southampton, 2024
Chelsea, 2026
#23
Chelsea vant fordi de var bedre enn Leeds, som flere skriver. Da er det sagt. Jeg ventet på at Leeds skulle skape et press på chelsea siste 10 minutter,  slik vi har sett i flere ligakamper når vi ligger under. Men Chelsea slapp ikke Leeds til. De har tydeligvis lært.

Egentlig litt logisk med tap i dag. Vi spiller ikke tre gode kamper mot Chelsea i samme sesong, når det er så enorm forskjell i spiller materiell.

Ellers skjemmes den engelske fotballen av den latinske ideologien der det er om å gjøre å overspille skader mest mulig og jukse til seg avbrudd i spillet. Alle så jo hvordan Chelsea holdt på. Dette er ikke engelsk fotball slik vi vokste opp med.

En lite minneverdig semifinale. Coventry - Leeds var mye bedre.
#24
Quote from: leedslife on April 26, 2026, 10:47:47Mulig de mister Solanke og Simons i noen kamper Spurs om ikke resten av sesongen.
Så ikke bra ut for sistnevnte ihvertfall.

Vet ikke hvor stor rolle det spiller. Det er vel Kudus, Romero og Palhinha som har vært ledende der.

Går de til 40 poeng blir jeg veldig imponert.


Spurs slet mot bunnlaget selv om de vant. De neste motstandere til Spurs er klart bedre enn Wolves. Mitt ukvalifiserte tips er at Spurs ikke klarer dette. De har gode spillere men er ikke samspilt.

Det er også typisk for nedrykk at viktige spillere blir skadet.

Leeds spilte klart bedre mot Wolves enn det Spurs gjorde.



#25
For mange, inkludert meg selv, er dette første gang man ser en FA Cup semifinale med Leeds overhode. Selv så jeg ikke semifinalen i 1977 eller 1987.  I 1977 ble kampen mot ManU overført på NRK radio med Bjørge Lillelien bak mikrofonen. Det var tradisjon på den tiden.

Noen på forumet som har sett Leeds spille en semifinale?

Når det gjelder selve kampen så er nok det viktigste å ikke bli grepet av stundens alvor og hypen som følger med. Jeg mener vi har spillere som kan klare dette rent fotballmessig med riktig taktikk. I play off finalen i 2024 underpresterte Leeds på Wembley. Kampen ble for stor for noen spillere og det ble veldig oppjaget. Denne gang har vi alt å vinne siden vi møter en favoritt (selv om Chelseas form er elendig) og det ikke står om PL-opprykk. Cupen er en bonus. Teoretisk kan vi faktisk møte Southampton i en ny Wembley-finale.
#26
Quote from: GaryMac on April 21, 2026, 19:42:33
Quote from: Hallgeir * on April 21, 2026, 19:21:12Wolves er vel nå rykket ned matematisk. 15 poeng å spille for - 16 poeng bak West Ham.
Det stemmer.
Rykker ned i samme runde som de møtte Leeds. Leste et sted at det samme fort kan skje med både Burnley og Tottenham - eller evt med WestHam i siste runde.

Hadde smakt å sende Tottenham ned. De sendte oss ned i siste kamp i 2023 og jublet vilt.

Jeg tipper Burnley er fortapt neste helg etter Leeds-kampen.

West Ham ned er heller ikke dumt. London-lag det også.
#27
Denne blir vanskeligere enn mot ManU. Iraola er en bedre taktiker enn Carrick.

To uavgjort spesialister møtes. Det blir uavgjort?

Eller så vinner Bournemouth.

Fordi:
-Bournemouth har europacup å spille for. Leeds har omtrent berget plassen
-Bournemouth er gode hjemme,  Leeds kun middels borte
-Semifinalen ligger i bakhodet til Leeds. Da yter man kun 99% eller sparer spillere.
-Iraola slutter snart. Spillerne vil gi alt for ham. For dem er det stort å slå Leeds hjemme.

Tror motivasjonen gjør utslag her. Men jevnt.
#28
Håper vi får beholde ham. Etter VM, der han kommer til å spille, kommer det garantert bud på ham. Han er en av Leeds's få juveler.

Vi ser nå at han betyr enormt mye offensivt for Leeds etter at han var borte noen kamper. Ingen kan erstatte ham.
#29
Endelig en borteseier igjen. Den kom ut av det blå, som slike ofte gjør. Vi kan fint slå Tottenham også.
#30
West Hams store seier var litt flatterende. De var ikke fire mål bedre enn Wolves spillemessig. Kampen vippet lenge. Og Spurs var ikke blitt bedre med ny trener i den omgangen jeg så søndag. Forest kunne både tapt og vunnet. Men nå er Chris Wood tilbake.

Felles for de fire lagene som sloss mot nedrykk er at det blir få seire mot motstand med litt kvalitet. Det tror jeg fortsetter. Jeg tror to seire til holder for Leeds. Jeg synes nesten Tottenham nå er dårligere enn Wolves.