Whisky-anbefalinger

Started by lojosang, September 29, 2005, 21:14:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HåvardK

Såvidt jeg vet har det kommet en revidert versjon i 2007. På engelsk, som jo er hans morsmål. Anbefalingen tiltredes!
Ellers er faktisk ikke prisene på single malt spesielt ille i Norge - ihvertfall hvis en legger reallønn til grunn. Et godt og rimelig kjøp på polet er Glengoyne 10YO. Totalt uten røyksmak, men masse malt for den som liker det. Tror den koster kr 379,- på polet. Kr 130,- for Caol Ila 12 og Cragganmore 20 cl er også gode kjøp.

MrK

Vi leide en kar engang vi hadde tour de Escosse - en uke. Holdt han med bil, mat, drikke og overnatting - samt at vi ga han ett cash beløp - gikk skeis noen ganger da han og bare måtte smake - en hysterisk uke på  highlands og islays rundt for en 12/13 år siden.

En stor opplevelse der vi smakte mangfold og møtte den skotske gjestfriheten!

Anbefales!

Landet i Glascow og var på store og små distilleri - Glengoyne og Lagavullin er favoritter - selvom jeg har en hang til cognac idag!

"finnes det overhodet mennesker som kler orange?"
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

MrK

quote:
Originally posted by RoarG

, så regulær whiskykonsum blir ikke lett å få til. Ikke er det Pol der jeg bor heller (nærmeste er Førde) så de blir sjelden man får dyrke denne hobbyen.

Change is the constant that cannot be changed.

Anbefaler deg å få tak i små flasker- du vet slike minibar flasker. Finnes f.eks. en variant med Classic Malts - 6 flasker.
Alternativt hvis det er så langt pol - kjøp parvise halvflasker - smak, noter, vurder - kjøp 1 kasse og spare og en å nyte og kjenne - blir etterhvert en dyr hobby som du kan ha hele livet[:D]

"finnes det overhodet mennesker som kler orange?"
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Sten

Sten

berlin

nei, har ikke sett den. Virker veldig ok, informativ. Takk for linken.[:)]
selv blir jeg slått i bakken av å være interessert i så mye alkohol. Det favner over øl, vin, whisky, cognac og mere til.
Forsøker å prøve ut mye av det gode, og det er mye godt. Samtidig har man jo sine favoritter. Vel, et luksusproblem egentlig.
Men også et familieproblem, man har andre å ta hensyn til.

Sten

På tide å få skremt opp denne tråden igjen. Jeg kan jo i den forbindelse nevne at jeg har gått til innkjøp av en Dalwhinnie 15yo - et destilleri som skryter av at de er verdens høyest beliggende. Noe særlig mer har de ikke å skryte av etter min mening.Noen som har erfaring med Dalwhinnie?

Sten
Sten

lojosang

Vet bare at jeg har smakt den et par ganger. Så særlig inntrykk har den neppe gjort.
Er regnet som en grei nybegynnerwhisky, eller intro-malt for blend-drikkere.

For de som liker sin whisky med sherrypreg (som Glenfarclas har, og Macallan hadde, de snikinnførte en ny variant for noen år siden) har forresten polet en godbit på bestillingsutvalget for tiden. (Tror i hvert fall ikke de er utsolgt)
Aberlour a'bunadh.

Den er tett oppunder 60%, så det blir dermed ikke noen billigwhisky, noe den gjerne er i utland med anerledes spritavgifter.

Vil man gjøre et røverkjøp, vent på neste utgave av Ardbeg Lord of the Isles, eller kjøp Talisker 18 eller 25.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Sten

Eksklusiv smaking av Laphroaig, Oslo torsdag 31. Mai

En del av dere har sikkert hørt om Robert Hicks, han er offisielt pensjonert, men han er fremdelses vår Master Blender og min assistent her hos Laphroaig. Med sin fine nese og kunnskap hjelper han til å velge ut fat og utvikling av nye produkter her hos Laphroaig.

Du vil bli henrykt over å høre at vi nå sender Robert til Norge. Han vil være vert for smakingen, som er i samarbeid med vår lokale distributør, Interbrands Norge. En smaking eksklusivt for Friends of Laphroaig.

Robert vil snakke om fire forskjellige typer av Laphroaig og fokus denne kvelden vil være Laphroaig 10 year old Cask Strength. Det vil ikke bli servert mat under denne smakingen og presentasjonen.

Presentasjonen og smakingen vil holde på i 2 â€" 2,5 time

Dag: Torsdag 31. Mai 2007

Sted: Grand Hotel, Oslo (Einar Gerhardsen suite)

Tid: 18.00 - ca 20.30

Vi er stolt av å kunne presentere følgende produkter denne kvelden:

Laphroaig 10 Years Old Original Cask Strength (New)

LAPHROAIG Quarter Cask

LAPHROAIG 10 Years Old

LAPHROAIG 30 Years Old

For mer informasjon :http://www.laphroaig.com/friends
Sten

Sten

"Kjære kunde,

Da det ser ut til at vi allikevel vil måtte ta turen til hovedstaden Torsdag 31. Mai 2007 vil vi forsøke å booke et møte med Dere denne dagen, fortrinnsvis før kl. 18.00"

Sten
Sten

Sten

Sten

h.b

føler for et stort glass med 12 års Lagavullin. En 56% sterk godsak nå Sten. Du frister et Whiskyhjerte

Lids

quote:
Originally posted by Sten

Eksklusiv smaking av Laphroaig, Oslo torsdag 31. Mai

En del av dere har sikkert hørt om Robert Hicks, han er offisielt pensjonert, men han er fremdelses vår Master Blender og min assistent her hos Laphroaig. Med sin fine nese og kunnskap hjelper han til å velge ut fat og utvikling av nye produkter her hos Laphroaig.

Du vil bli henrykt over å høre at vi nå sender Robert til Norge. Han vil være vert for smakingen, som er i samarbeid med vår lokale distributør, Interbrands Norge. En smaking eksklusivt for Friends of Laphroaig.

Robert vil snakke om fire forskjellige typer av Laphroaig og fokus denne kvelden vil være Laphroaig 10 year old Cask Strength. Det vil ikke bli servert mat under denne smakingen og presentasjonen.

Presentasjonen og smakingen vil holde på i 2 â€" 2,5 time

Dag: Torsdag 31. Mai 2007

Sted: Grand Hotel, Oslo (Einar Gerhardsen suite)

Tid: 18.00 - ca 20.30

Vi er stolt av å kunne presentere følgende produkter denne kvelden:

Laphroaig 10 Years Old Original Cask Strength (New)

LAPHROAIG Quarter Cask

LAPHROAIG 10 Years Old

LAPHROAIG 30 Years Old

For mer informasjon :http://www.laphroaig.com/friends

Jepp, fikk invitasjon jeg også - men har desverre ikke anledning. [:(!]

Thomas
Thomas

Ronald

Dersom alle vi her inne som er medlem av F.o.L og Leedsfan slo i lag torvflekkene våre så har vi kanskje ett lite stykke Norge som kan kalles Luscosland[:D]

Apropos smak.

"Phroaig" e konge og gir meg en følelse av at no vokste håret på brystet ekstra fort, hver gang eg tar en rolig en. Snart må eg klippe meg[:D]

Man tuktes av den man elsker :-)

http://www.myspace.com/ronnythefingal

Sten

Noen som har bra tips om steder å handle whisky i London? Jeg tenkte meg en tur innom The Vintage House i Soho (http://www.sohowhisky.com)- de har et bra rykte enkelte steder har jeg sett- og handle inn min 10YO Laphroaig og en Lagavulin tenåring, hvis jeg ikke blir bondefanget til noe annet og dyrere selvsagt.

Sten
Sten

h.b

Takker for linken Sten
Sjekka ut Girvan 1964 . Kan være et kupp til et par og 80 pund

Ã... være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag

lojosang

Jeg ser mine venner i NMWL anbefaler
1. Milroy's of Soho
http://www.milroys.co.uk/
2. The Vintage House, Soho - nettbutikken deres har Sten funnet alt.
http://www.hubcom.com/channel/soho/shop/vint/vintage.htm
3. Cadenhead's i Covent Garden
http://www.coventgardenwhiskyshop.co.uk/

Jeg vil på det varmeste anbefale å kjøpe noe annet enn standard Laphroaig og Lagavulin, siden disse er å få kjøpt på polet, dog til høyere pris. La deg bondefange! [:)]
Noe fra samme destillerier med lignende alder, men cask strength fra en uavhengig tapper, for eksempel?
Smaksprøver burde være mulig å få også.
Skitt whiske!

- Leif Olav

h.b

Mye godt der lojo.
Det som slår meg er at det virker som om jo sterkere Whiskyen er jo bedre er den. Det syns ihvertfall jeg. Ingen problemer i denne gården med å drikke en 58 % bar

Ã... være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag

Sten

quote:
Originally posted by lojosang

Jeg ser mine venner i NMWL anbefaler
1. Milroy's of Soho
http://www.milroys.co.uk/
2. The Vintage House, Soho - nettbutikken deres har Sten funnet alt.
http://www.hubcom.com/channel/soho/shop/vint/vintage.htm
3. Cadenhead's i Covent Garden
http://www.coventgardenwhiskyshop.co.uk/

Jeg vil på det varmeste anbefale å kjøpe noe annet enn standard Laphroaig og Lagavulin, siden disse er å få kjøpt på polet, dog til høyere pris. La deg bondefange! [:)]
Noe fra samme destillerier med lignende alder, men cask strength fra en uavhengig tapper, for eksempel?
Smaksprøver burde være mulig å få også.
Skitt whiske!

Ja, takk for linker. Vi får vase litt rundt i Soho... :)

Når det gjelder bondefangeri så må det (av erfaring) være Islay. Jo mer røyk og torv, jo bedre. Anbefalinger tas i mot med takk.

Sten
Sten

Sten

The Vintage House viste seg å ikke være direkte service-innstilt. Avventende betjening, og litt skuffende opplevelse. Det blir Milroys eller en annen Soho-sjappe neste gang.

Neste planlagte innkjøp er et snasent nosing-glass. Jeg har nemlig forstått at ekte whisky-konno... sører foretrekker det, og som en ekte wannabe whisky kono..sør må jeg jo ha det.

Kom forøvrig over denne hendige uttale-guiden her om dagen: http://www.dcs.ed.ac.uk/home/jhb/whisky/pronounc.html

Sten
Sten

HåvardK

Foreslår at du sjekker ut NMWL´s sider, Sten: http://nmwl.no/
Hvis du i tillegg ser det som hensiktsmessig å inngå medlemskap, vil du få latterlig gode tilbud på nosing-glass. Wannabee eller ikke.

Og linken din er både opplysende og en smule underholdende. Takk for den(hadde mistet bookmarken etter at min forrige laptop la opp uten nærmere forvarsel før ferien)!

Sten

quote:
Originally posted by HåvardK

Foreslår at du sjekker ut NMWL´s sider, Sten: http://nmwl.no/
Hvis du i tillegg ser det som hensiktsmessig å inngå medlemskap, vil du få latterlig gode tilbud på nosing-glass. Wannabee eller ikke.

Og linken din er både opplysende og en smule underholdende. Takk for den(hadde mistet bookmarken etter at min forrige laptop la opp uten nærmere forvarsel før ferien)!

NWML er behørig bookmarked. :)

Bestilte nosing glasses fra Whisky Magazine i dag. Laphroaigs var flotte, men ALTFOR dyre (300 for to glass inkl shipping og handling), og Ardbegs snasne med lokk og stett ble litt mye for en stakkars Bambling med sterk klassetilhørighet. Whisky Mags så helt OK ut, og kostet 150,- pp.

Sten
Sten

Lids

Har du link til side hvor man kan bestille Laphroaigs flotte, men ALTFOR dyre nosing glass.

Thomas
Thomas

Sten

Sten

Sten

I går nøt jeg en Caol Ila 18yo på verandaen. Det artige var at etter Kålleelan så smakte den gamle traver Laphroaig 10yo utrolig bra. Nå har jeg følt meg en smule utro mot Phroaigen i det siste, da en flaske 16yo Lagavulin har opptatt all min tid. Lagavulin er lett å bli forelsket i med dens dype og mer komplekse, men samtidig runde, smak. Sammenlignet med den faller Phroaigen litt igjennom synes jeg. Mye finere flaske er det også. :)

Men altså: Caol Ila 18yo er en bra aperitif for en Laphroaig, etter min mening.

Sten
Sten

lojosang

Selv syns jeg alltid det er en fordel å kalibrere smaksløkene med et eller annet før seriøs kos igangsettes.
Første whiskyen for kvelden får jeg ikke alltid så mye ut av. Spesielt hvis det er en delikat Lowlander.
Tipper derfor at Laphroaig også kan være en bra apertif for en Caol Ila. [:)]

Skjønt etter en fråig er det vel så som så med fintfølenheten i nese og tunge.
Jeg ble anbefalt å prøve en stout sammen med Lagavulin her forelden, forresten.
Syns Lagavulin-ettersmaken løftet stouten på Trondheim Mikrobryggeri til nye høyder, så hvis dere er glad i mørkt øl og røykwhisky anbefaler jeg gjerne et forsøk hvor man tar en slurk stout idet ettersmaken fra en klunk Lagavulin er i ferd med å falme bort på tunga.

Må bare advare om at forsøket ble utført i noe påseglet tilstand, og effekten ikke er reprodusert.
Men nå må man løpe i møte i Trondheimsavdeling til NMWL. Dagens tema: Highland Park, hvor vi smaker på HP12, HP18, HP25 og HP30. Litt av en sjebne, men NOEN må gjøre det. [:)]

- Leif Olav

Sten

Jeg er av de som ikke har problemer med å drikke øl og whisky samtidig. Synes smakene utfyller hverandre helt fint. Men mørkt ale og en og annen Guinness er vel grensen for meg... Det grumset du får enkelte steder smaker som om det er skrapa ut av bånnpanna en gammel Bristol eller noe..

Har dere forøvrig sett denne:

God tur til Highland Park.. :)

Sten
Sten

Lids

Thomas

Orkanger

Har en jobbkollega som herper whiskyen med cola. Gjett hvem han holder med....? Mulig ingen sammenheng, men jeg liker å tro det...

D e håp i hængan snøre!
D e håp i hængan snøre!

Lids

Man U? Må være Arsenal...

Thomas
Thomas

Orkanger

Scum. Du får poeng for den!

D e håp i hængan snøre!
D e håp i hængan snøre!