Skrevet av Emne: Verdensmester i amatør  (Lest 12631 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

berlin

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #60 på: September 08, 2006, 05:17:16 »

mimre, mimre. totalt uinterssant i denne sammenheng. Gidder kanpt å lese hele cut&paste saken.
quote:
Originally posted by Peter7

Fra historieboka:
... It goes without saying that, as League Champions, Leeds would be a prime target for enthusiastic performances by teams and players looking to improve their reputations. Even so, 1992-93 started off well, with a 4-3 victory over Liverpool in the Charity Shield, and by the time we trooped across to Germany for the first round of the European Cup in Stuttgart, things weren't looking too bad. David Rocastle had been brought in to cover/replace Gordon Strachan, but Eric Cantona was a little perturbed to find he was not an automatic choice ahead of Rod Wallace and Lee Chapman. Cantona was apparently ill in Stuttgart - that probably explains his lacklustre performance and the way he gave the ball away for the Germans' third goal, but it doesn't explain the rest of the team. When Stuttgart returned to Elland Road, the country had written Leeds off - but in one of the best performances by any English team in Europe, Leeds put Stuttgart under relentless pressure to win 4-1. The away goal should have been enough - but in their desperate attempts to keep Leeds out, the German coach had inadvertently broken a UEFA rule by fielding too many 'foreign' players. On Tuesday October 6, UEFA ordered that there should be a replay in Barcelona - on Friday 9! With less than 3 days to organise anything, it was a miracle there was anyone there at all, but 3000 Leeds fans in a crowd of 7400 made as much noise as we could in a stadium built for 110,000. Leeds went a goal up, but the Germans pulled it back, and with time running out, Wilkinson substituted the anonymous Cantona with the hard-working Carl Shutt. Within a minute of coming on, Shutt justified his manager's faith with what was to prove the winner.

The European run went no further: Leeds made a great start at Ibrox with a McAllister goal, and Strachan had a perfectly good goal ruled out for offside. The Ibrox lights then managed to get into John Lukic's eyes, the keeper missed a seemingly easy ball and Rangers were back in it and went on to win 2-1. Back at Elland Road, the referee again changed the course of the game as he failed to see John Brown's punched clearance in the Rangers area. The ball went straight upfield to Mark Hateley who scored the best goal of his career and Leeds were buried. Cantona was becoming increasingly detached from the rest of the team - but the rest of the team were equally at fault: having won the Second Division and then the First with a mixture of skill, commitment and team spirit, it seemed as if the players now thought they deserved to win games. At Watford in the Coca-Cola Cup, Cantona had 3 excellent chances and spurned each one: he just couldn't be bothered. When he was left out of the starting line-up for the next home game against Arsenal, he had a tantrum and stormed off. Wilkinson's choices for that game proved the manager right as Arsenal were hammered 3-0, but this was one of the last high-spots of the season. The following week, Cantona was transferred to Manchester United: in a well-documented phone call, Wilko had contacted Alex Ferguson to ask about the availability of some of his players, and Ferguson had countered by asking if Lee Chapman was free. The answer to that question was negative, "...but there is someone you might be interested in....". It rankled that we couldn't find a home for such a talented player. It rankled that we sold him to Man U. But most of all, it stuck in the throat that we had let a player of that skill go for just £1.2 million: a player who would be instrumental in the subsequent success of our arch-enemies.


***
Crainey 4 Scotland



No nonsense - real experience
No cask
- real nonsense

Jon R

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #61 på: September 08, 2006, 05:26:54 »
Konklusjon: Wilco vurderte Cantona som et "miljøproblem". Spilleren satte seg selv over klubben. På sikt kunne dette forpeste lagmoralen og føre til sportselig nedtur. Om Wilco hadde rett i dette får vi aldri vite. Nedturen kom jo uansett så mange supportere vil nok alltid dømme Wilco for hans valg, spesielt siden Cantona ble en katalysator for en ny storhetstid til erkerivalen fra Manchester. Ser man større på det var ferguson den eneste manageren i Cantonas karierre som klarte å hanskes franskmannen, først og fremst takket være en enorm takhøyde for Cantonas disiplinære problemer.

Jon R.
« Siste redigering: September 08, 2006, 05:29:10 av Jon R »
Jon R.

Svend Anders

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #62 på: September 08, 2006, 17:50:27 »
Må få skyte inn at det sjelden er bra for lagmiljøet at lagets franske sjarmtroll ligger med toppscorerens kone.

Svend

Svends Blogg - http://blogg.svendanders.com

Jon R

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #63 på: September 08, 2006, 18:59:49 »
quote:
Originally posted by Svend Anders

Må få skyte inn at det sjelden er bra for lagmiljøet at lagets franske sjarmtroll ligger med toppscorerens kone.



Hva er galt med det? Cantona var tross alt toppscorer på den tiden. [:I]

Jon R.
Jon R.

Karl Hot Shot

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #64 på: September 08, 2006, 20:25:03 »
quote:
Originally posted by Svend Anders

Må få skyte inn at det sjelden er bra for lagmiljøet at lagets franske sjarmtroll ligger med toppscorerens kone.

Svend

Svends Blogg - http://blogg.svendanders.com



Stemmer dette da, Svennis? Var det LCs kone, Ashlee, som hygget seg med Eric? Jeg har hørt navnene på to andre spilleres koner/kjærester, men ikke LCs rype.
 

Jon R

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #65 på: September 08, 2006, 20:51:13 »
Ok. Så p**lte han vel rundt da. Til hans forsvar må det dog sies at det trolig var mange Leeds fans som også hadde lyst til å ligge med franskmannen på den tiden.  Ooh.. aah.. !Cantona! var nok mer enn bare en hyllest til fotballspilleren og entertaineren.  [8D]

Jon R.
Jon R.

HåvardK

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #66 på: September 08, 2006, 21:10:08 »
quote:
Originally posted by Karl "Hot Shot"

quote:
Originally posted by Svend Anders

Må få skyte inn at det sjelden er bra for lagmiljøet at lagets franske sjarmtroll ligger med toppscorerens kone.

Svend

Svends Blogg - http://blogg.svendanders.com



Stemmer dette da, Svennis? Var det LCs kone, Ashlee, som hygget seg med Eric? Jeg har hørt navnene på to andre spilleres koner/kjærester, men ikke LCs rype.


Det gikk vel også rykter om at han la seg etter Wilcos frue?

Jon R

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #67 på: September 08, 2006, 21:11:50 »
quote:
Det gikk vel også rykter om at han la seg etter Wilcos frue?



Den gamle røya? Kan jeg vanskelig tenke meg. Det er nok heller Wilcos kones niese, Judy, det er snakk om her. [:p]

Jon R.
« Siste redigering: September 08, 2006, 21:13:02 av Jon R »
Jon R.

HåvardK

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #68 på: September 08, 2006, 21:14:53 »
quote:
Originally posted by Jon R

quote:
Det gikk vel også rykter om at han la seg etter Wilcos frue?



Den gamle røya? Kan jeg vanskelig tenke meg. Det var nok Wilcos kones niese det er snakk om her. [:p]

Jon R.



Hva mener du? Kjenner du til henne, eller? Kom ikke og si at du...nei nå, altså!

chief

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #69 på: September 08, 2006, 21:15:50 »
Skjønner ikke hva "Chappy" ble forbanna for?
Man må da kunne dele litt med seg.


1 4 all and all 4 1
1 4 all and all 4 1

Jon R

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #70 på: September 08, 2006, 21:22:38 »
quote:
Originally posted by chief

Skjønner ikke hva "Chappy" ble forbanna for?
Man må da kunne dele litt med seg.





Kanskje ikke rart hun fikk deng. [}:)]

Jon R.
Jon R.

Runar

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #71 på: September 08, 2006, 21:53:03 »
Ridsdale var ikke styreformann til lengre enn Mars 2003 og da var Lennon akkurat fylt 17 år... Selv om Ridsdale gjorde mye sykt i sin tid i Leeds så kan jeg ikke med min beste vilje fatte at Lennon skal ha hatt slike betingelser som Bates har hevdet i ettertid. Dessuten så vil jeg på peke at i fjor sommer når vi solgte Lennon så kjøpte vi både Cresswell og Blake for over enn 1 mill pund hver.Hulse kom vel å denne sommeren. Var vel bare på lån i sesongen før. I tillegg at vi handlet inn Harding for noen hundre tusen pund.

Jeg tror vi hadde råd til å beholde Lennon, men KB og KB valgte å la hver å beholde ham. Det at kontrakten hans gitt ut om et år spiller ingen rolle, for Leeds hadde hatt krav på en utdanningssum som helt sikkert ville matchet de 800.000£ Spurs punget ut med. Hadde storklubbene i PL vist det de vet i dag så hadde nok de blitt en solid budrunde om unge Lennon forrige sommer.

quote:
Originally posted by B-m

Matchet ikke Blackwell Lennon lett siden Ridsdale hadde gitt ham en slik kontrakt hvor lønna steig etter hver kamp han spilte, var vel oppe i 15 000 pund i uka da vi solgte han.:0

Gikk ned i lønn da han signet for Tottenham, og det sier litt om det syke regimet Ridsdal & co

 

Jon R

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #72 på: September 09, 2006, 00:08:06 »
quote:

Jeg tror vi hadde råd til å beholde Lennon, men KB og KB valgte å la hver å beholde ham. Det at kontrakten hans gitt ut om et år spiller ingen rolle, for Leeds hadde hatt krav på en utdanningssum som helt sikkert ville matchet de 800.000£ Spurs punget ut med. Hadde storklubbene i PL vist det de vet i dag så hadde nok de blitt en solid budrunde om unge Lennon forrige sommer.
 


Konklusjon: Leeds solgte Lennon for å være snille med spurs og for å gi Lennon sjansen til å prøve seg i Premier League? [:0]


Jon R.
Jon R.

Svend Anders

Re: Verdensmester i amatør
« Svar #73 på: September 09, 2006, 04:09:14 »
quote:
Originally posted by Runar

Leeds hadde hatt krav på en utdanningssum som helt sikkert ville matchet de 800.000£ Spurs punget ut med.


Her glemmer du en viktig forutsetning:
Skal en klubb ha krav på utdanningskompensasjon, må de dokumentere å ha tilbudt spilleren en avtale som er BEDRE enn den han hadde fra før (jeg tror det er krav om minst 20% bedre). Det betyr at Leeds måtte toppet den fantastiske lønna Lennon allerede hadde opparbeidet seg om de skulle beholdt ham.

Svend

Svends Blogg - http://blogg.svendanders.com

veteranen

  • Gjest
Re: Verdensmester i amatør
« Svar #74 på: September 09, 2006, 05:41:26 »
quote:
Originally posted by Runar

Ridsdale var ikke styreformann til lengre enn Mars 2003 og da var Lennon akkurat fylt 17 år... Selv om Ridsdale gjorde mye sykt i sin tid i Leeds så kan jeg ikke med min beste vilje fatte at Lennon skal ha hatt slike betingelser som Bates har hevdet i ettertid.



Det store spørsmålet er vel dette: Hvor gammel var Lennon da han signerte sin "superkontrakt"? Jeg har gått rundt og trodd at man måtte fylle 17 år før en kunne signere en fullgod proffkontrakt. Er dette endret?
Lennon fylte 17 år den 17/4-2004. Altså lenge etter at Ridsdale hadde forsvunnet. Ja, selv McKenzie var borte når dette skjedde. Det var altså Krasner & co som styrte klubben, og på det tidspunktet var vi vel mer eller mindre klar for nedrykk... Merkelige greier!