Skrevet av Emne: Stafettquiz  (Lest 189963 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Jon R

Re: Stafettquiz
« Svar #240 på: August 31, 2007, 01:46:15 »
Men var Hawley riktig svar da Flynn? Jeg sjekket nettopp på nettsiden leedsfans.org.uk og det står at han ble kjøpt 1. mai 1978! En merkelig dato for transfers både idag og på den tiden og jeg tror ikke det stemmer.Ikke minst fordi Armfield vel ble sparket etter 77-78 sesongen, der siste kamp var 29.04 . Igjen, til den som vet: Ble han innkjøpt av Armfield eller Stein? [8)]

Jon R.
« Siste redigering: August 31, 2007, 01:54:03 av Jon R »
Jon R.

Sverre

Re: Stafettquiz
« Svar #241 på: August 31, 2007, 02:19:54 »
quote:
Originally posted by Jon R

Men var Hawley riktig svar da Flynn? Jeg sjekket nettopp på nettsiden leedsfans.org.uk og det står at han ble kjøpt 1. mai 1978! En merkelig dato for transfers både idag og på den tiden og jeg tror ikke det stemmer.Ikke minst fordi Armfield vel ble sparket etter 77-78 sesongen, der siste kamp var 29.04 . Igjen, til den som vet: Ble han innkjøpt av Armfield eller Stein? [8)]

Jon R.






Datoen er nok korrekt, Jon.  Han kom som det siste kjøpet Armfield gjorde på Elland Road.  Dermed står vi igjen med Hart, Currie, Flynn, Hankin og Graham i vilkårlig rekkefølge - i tillegg til Hawley.

Nytt spørsmål;  Mot hvem debuterte John Lukic?

Vet ikke om det er nødvendig med hint til denne fenomenalt oppdaterte forsamlingen, men laget er nevnt tidligere i tråden...
 

Jon R

Re: Stafettquiz
« Svar #242 på: August 31, 2007, 02:34:16 »
quote:
Originally posted by Sverre

Nytt spørsmål;  Mot hvem debuterte John Lukic?

Vet ikke om det er nødvendig med hint til denne fenomenalt oppdaterte forsamlingen, men laget er nevnt tidligere i tråden...



Southampton faller ned i hodet mitt. Var det en 0-0 kamp på The Dell?

Jon R.
« Siste redigering: August 31, 2007, 02:54:26 av Jon R »
Jon R.

Lids

Re: Stafettquiz
« Svar #243 på: August 31, 2007, 03:14:51 »
Var vel mot Brighton det?



Thomas
« Siste redigering: August 31, 2007, 03:25:41 av Lids »
Thomas

veteranen

  • Gjest
Re: Stafettquiz
« Svar #244 på: August 31, 2007, 03:57:16 »
Lukic gjorde vel sin førstelagsdebut mot "selveste" Valetta, høsten 79. [:)]

Jon R

Re: Stafettquiz
« Svar #245 på: August 31, 2007, 04:19:27 »
quote:
Originally posted by veteranen

Lukic gjorde vel sin førstelagsdebut mot "selveste" Valetta, høsten 79. [:)]




Tenker du på den nylig omtalte kampen der Arthur Graham scorte hat-trick, vettis, eller var det returkampen? [:)]

Jon R.
Jon R.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28990
  • Total likes: 2671
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Stafettquiz
« Svar #246 på: August 31, 2007, 04:31:46 »
quote:
Originally posted by veteranen

Lukic gjorde vel sin førstelagsdebut mot "selveste" Valetta, høsten 79. [:)]



Der tror jeg minsanten du lukket opp en godt bortgjemt fil oppe i harddisken min, Asbjørn [:)]

Gratulerer til deg [:)]



Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
silhouetted by the sea

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

veteranen

  • Gjest
Re: Stafettquiz
« Svar #247 på: August 31, 2007, 06:04:20 »
quote:
Originally posted by Jon R

quote:
Originally posted by veteranen

Lukic gjorde vel sin førstelagsdebut mot "selveste" Valetta, høsten 79. [:)]




Tenker du på den nylig omtalte kampen der Arthur Graham scorte hat-trick, vettis, eller var det returkampen? [:)]Jon R.



Jeg tenker på returkampen på Elland Road. Jeg mener bestemt at han gjorde sin debut i uefa-cupen. Jeg lurte også på om det kunne være kampen mot Universitatea (?) Craiova, men kampen mot rumenerne hørte jeg på BBC, med Dennis Law som sidekommentator, og den kampen var det ikke. Så da står vi altså tilbake med hjemmekampen mot malteserene! [:)]

Lids

Re: Stafettquiz
« Svar #248 på: August 31, 2007, 15:18:40 »
Hvis debutkampen var mot Valetta 3. oktober 1979, hvorfor spilte han da ikke hjemmekampen mot Ipswich tre dager senere - ble han skadet mot Valetta? Debutkampen i ligaen var nemlig borte mot Brighton and Hove Albion 13. oktober.

Thomas

PS. Riktig svar er 3.oktober 1979 mot Valetta - jeg har jukset (googlet), noe selvfølgelig dere ikke har gjort. [:I]
« Siste redigering: August 31, 2007, 15:23:35 av Lids »
Thomas

Sverre

Re: Stafettquiz
« Svar #249 på: August 31, 2007, 15:53:03 »
Det er korrekt.  Husker ikke helt hvorfor han ikke spilte påfølgende kamp.

Veteranen...!
 

veteranen

  • Gjest
Re: Stafettquiz
« Svar #250 på: August 31, 2007, 21:37:55 »
quote:
Originally posted by Lids

Hvis debutkampen var mot Valetta 3. oktober 1979, hvorfor spilte han da ikke hjemmekampen mot Ipswich tre dager senere - ble han skadet mot Valetta? Debutkampen i ligaen var nemlig borte mot Brighton and Hove Albion 13. oktober.Thomas

PS. Riktig svar er 3.oktober 1979 mot Valetta - jeg har jukset (googlet), noe selvfølgelig dere ikke har gjort. [:I]


Godt spørsmål, Thomas!

Når Lukic fikk sjansen til å etablere seg på førstelaget, så skjedde det av to grunner. 1: Han var et kjempetalent. 2: David Harvey slet med skader den høsten.

At Lukic fikk debutere mot Valetta, var ikke så merkelig, med tanke på at vi møtte et svakt lag (vant 4-0 borte i første møte) og avansementet til neste runde aldri var truet.

Da Lukic etablerte seg for fullt etter Ipswich-kampen, så skjedde dette pga at Harvey var skadet. Jeg husker at Adamson sa at han regnet Harvey som sin første-keeper, og at han ville få tilbake plassen når han ble skadefri. Men Lukic spilte strålende, og det endte med at Harvey etterhvert ble solgt - for så å bli hentet tilbake til Leeds av Gray, noen år seinere. [:)]

Neste spørsmål: Kort tid etter at Lukic debuterte, fikk en annen egenprodusert spiller sjansen, og debuterte med bravur hjemme mot West Brom. Hva het han?

Dette spørsmålet var enklere! [:)]

Jon R

Re: Stafettquiz
« Svar #251 på: August 31, 2007, 21:40:30 »
Tenker du på Terry Connor? Han debuterte ihvertfall samme sesong som Lukic.

Edit: Grunnet "bredt forum" så jeg ikke hele teksten din. Han debuterte mot WBA skriver du. Da var det helt sikkert Connor du tenker på, for han scorte og ble matchvinner i den kampen. Husker ennå "plingen" og navnet hans på skjermen under tippekampen den lørdagen. [:p]

Jon R.
« Siste redigering: August 31, 2007, 21:45:48 av Jon R »
Jon R.

veteranen

  • Gjest
Re: Stafettquiz
« Svar #252 på: August 31, 2007, 22:15:30 »
quote:
Originally posted by Jon R

Tenker du på Terry Connor? Han debuterte ihvertfall samme sesong som Lukic.

Edit: Grunnet "bredt forum" så jeg ikke hele teksten din. Han debuterte mot WBA skriver du. Da var det helt sikkert Connor du tenker på, for han scorte og ble matchvinner i den kampen. Husker ennå "plingen" og navnet hans på skjermen under tippekampen den lørdagen. [:p]

Jon R.




Stemmer det. Og det virkelig store med dette var jo at scoringen ble vist i sportsrevyen den påfølgende søndag! [:)]

Connor (som da var 17 år) scoret jo flere mål den samme seinhøsten (bl.a. på Old Trafford!) og vi trodde at vi hadde en kanonspiss på gang! Men det viste det seg etterhvert at vi ikke hadde allikevel...[8)]

Jon R

Re: Stafettquiz
« Svar #253 på: August 31, 2007, 22:34:23 »
Visst ble den scoringen vist på sportsrevyen. Her strømmer det på med gamle minner, fra en tid da digital-tv og internett fortsatt var science fiction og Text TV såvidt var på trappene. [:)]

* mimrer mens jeg nynner en bittersøt melodi *

Connor ble noen år senere byttet mot en annen spiss av den mer rødhårete sorten. Hvem var dette og hvilken klubb kom han fra?


Jon R.
« Siste redigering: August 31, 2007, 22:37:17 av Jon R »
Jon R.

veteranen

  • Gjest
Re: Stafettquiz
« Svar #254 på: August 31, 2007, 22:45:47 »
Connor gikk til Brighton, våren 83, mens Andy Ritchie gikk motsatt vei.

Nå har jo denne utmerkede tråden utviklet seg til "hjernetrim for eldre", så jeg prøver å trekke inn ungdommen med neste spørsmål.

Hvem var den første spilleren som ble hentet til Leeds, etter at Bates overtok som eier?
« Siste redigering: August 31, 2007, 22:46:58 av veteranen »

Jon R

Re: Stafettquiz
« Svar #255 på: August 31, 2007, 22:57:57 »
Det var vel han der Le...Oops. Det var til ungdommen ja. [V]

Jon R.
Jon R.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28990
  • Total likes: 2671
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Stafettquiz
« Svar #256 på: ſeptember 01, 2007, 00:19:27 »
quote:
Originally posted by Jon R

Det var vel han der Le...Oops. Det var til ungdommen ja. [V]


Godt valg, vettis [:)]
...men det spørs jo om "ungdommen" lese er oppe så sent at de ser denne tråden her? [:I]



Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
silhouetted by the sea

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

HåvardK

Re: Stafettquiz
« Svar #257 på: ſeptember 01, 2007, 02:22:30 »
quote:
Originally posted by Jon R

Det var vel han der Le...Oops. Det var til ungdommen ja. [V]

Jon R.



Riktig, Jon. "Kringsatt av fiender" osv.

Jon R

Re: Stafettquiz
« Svar #258 på: ſeptember 01, 2007, 02:42:26 »
quote:
Originally posted by HåvardK

quote:
Originally posted by Jon R

Det var vel han der Le...Oops. Det var til ungdommen ja. [V]

Jon R.



Riktig, Jon. "Kringsatt av fiender" osv.



Eller 682-A som Kim Larsen ville kalt det. [8)]

Jon R.
Jon R.

kjelvi

Re: Stafettquiz
« Svar #259 på: ſeptember 02, 2007, 02:56:32 »
siden ungdommen har glimret med sitt fravær i et døgn slår listas yngste 41-åring til!

Shaun Derry

Nesten helt sikker!

kjelvi

Re: Stafettquiz
« Svar #260 på: ſeptember 02, 2007, 03:47:27 »
Drister meg til å sette stafetten i sirkulasjon igjen.

Gamle som unge - hvem er disse seks som King Billy viser fram?
Ingen skrev seg inn i stjernehimmelen under sin tid på The Stadium of Gods.





« Siste redigering: ſeptember 02, 2007, 03:50:20 av kjelvi »

Lids

Re: Stafettquiz
« Svar #261 på: ſeptember 02, 2007, 15:24:44 »
quote:
Originally posted by kjelvi

Drister meg til å sette stafetten i sirkulasjon igjen.

Gamle som unge - hvem er disse seks som King Billy viser fram?
Ingen skrev seg inn i stjernehimmelen under sin tid på The Stadium of Gods.




Jack Ashurst, John Buckley, Peter Haddock, Billy Bremner, Ronnie Sinclair, Russell Doig, Keith Edwards






Thomas
« Siste redigering: ſeptember 02, 2007, 15:25:40 av Lids »
Thomas


Jon R

Re: Stafettquiz
« Svar #263 på: ſeptember 02, 2007, 21:44:21 »
quote:
Originally posted by kjelvi

siden ungdommen har glimret med sitt fravær i et døgn slår listas yngste 41-åring til!

Shaun Derry

Nesten helt sikker!



Tror ikke dette er riktig, kjelvi. Tenkte først på han franskmannen men han kom vel til klubben før nyttår. Hulse kom til klubben før Derry. Michael Gray kom også til klubben omtrent på den tiden. Jeg tipper allikevel Rob Hulse! [8)]

Jon R.
Jon R.

kjelvi

Re: Stafettquiz
« Svar #264 på: ſeptember 02, 2007, 22:32:08 »
quote:
Originally posted by Jon R

quote:
Originally posted by kjelvi

siden ungdommen har glimret med sitt fravær i et døgn slår listas yngste 41-åring til!

Shaun Derry
Nesten helt sikker!


Tror ikke dette er riktig, kjelvi. Tenkte først på han franskmannen men han kom vel til klubben før nyttår. Hulse kom til klubben før Derry. Michael Gray kom også til klubben omtrent på den tiden. Jeg tipper allikevel Rob Hulse! [8)]
Jon R.



Bates tok over 21/1 2005
Leandre Griffit på lån 6/1-6/2 (debut 26/1)
Hulse på lån 4/2 (debut 12/2)
Michael Gray på lån 3/2 (debut 5/2)
Derry permanent 18/2 (debut 19/2)

Riktig svar er MICHAEL GRAY
Eller Derry dersom man i spørsmålsstillingen differ mellom lån og kjøp... [:)][:D][;)]

kjelvi

Re: Stafettquiz
« Svar #265 på: ſeptember 02, 2007, 22:34:33 »
Lids smeller vel av med et nytt spørsmål snart?

Lids

Re: Stafettquiz
« Svar #266 på: ſeptember 02, 2007, 23:55:05 »
Leeds United har ikke alltid het Leeds United, før het klubben Leeds City - hva var omstendighetene rundt dette navneskiftet?

Enkelt for mange, men kanskje ikke for alle?

Thomas
Thomas

veteranen

  • Gjest
Re: Stafettquiz
« Svar #267 på: ſeptember 03, 2007, 00:27:06 »
quote:
Originally posted by kjelvi

quote:

Tror ikke dette er riktig, kjelvi. Tenkte først på han franskmannen men han kom vel til klubben før nyttår. Hulse kom til klubben før Derry. Michael Gray kom også til klubben omtrent på den tiden. Jeg tipper allikevel Rob Hulse! [8)]
Jon R.



Bates tok over 21/1 2005
Leandre Griffit på lån 6/1-6/2 (debut 26/1)
Hulse på lån 4/2 (debut 12/2)
Michael Gray på lån 3/2 (debut 5/2)
Derry permanent 18/2 (debut 19/2)

Riktig svar er MICHAEL GRAY
Eller Derry dersom man i spørsmålsstillingen differ mellom lån og kjøp... [:)][:D][;)]



Jeg må ærlig innrømme at det var Hulse jeg hadde i tankene når jeg stilte dette spørsmålet...

Men det er vel kanskje et alderdomstegn i seg selv når det som skjedde i 76 sitter bedre klistret i min hjerne enn det som skjedde i 2005... [8)]

lojosang

Re: Stafettquiz
« Svar #268 på: ſeptember 03, 2007, 03:03:18 »
Det var mer enn et navneskifte.
Leeds City ble nedlagt etter beskyldinger om å ha betalt spillere under første verdenskrig.

Leeds United ble opprettet en stund senere (må google, eller søke opp egen utgreiing under en av de utallige h.b-trådene fra i juli en gang for å finne ut hvor lang den stunden egentlig var) på ruinene av Leeds City. De fikk overta plassen til Leeds City RESERVES i en eller annen playmoliga. Sesongen etter ble de valgt inn i ligasystemet på andre nivå, som vel fortsatt var laveste nivå?

The rest is history.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Lids

Re: Stafettquiz
« Svar #269 på: ſeptember 03, 2007, 04:56:22 »
Leeds City ble ekskludert fra ligaen etter en overraskende skandale som innebar ulovlige utbetalinger til spillere under 1.verdenskrig. Leeds City spilte sin siste kamp borte mot Wolverhampton 4.oktober 1919. Resultatet ble 4-2 til Leeds. Leeds lå etter den kampen plassert på 10.plass i 2.divisjon, og hadde et lovende lag på gang. Laget ble senere solgt spiller for spiller og spredt for alle vinder.

Også Elland Road var i disse turbulente år under spekulasjoner av sterke krefter som ville benytte seg av de rike leireforekomstene under topplaget, de ville bruke forekomstene til å bygge en mursteinfabrikk. Men Elland Road ble spart for dette ved at en lokal klubb som kalte seg Yorkshire Amateurs spilte på banen inntil Leeds United ble dannet og overtok banen.

Under 1.verdenskrig ble banen benyttet til hærens drill og skyteøvelser for å forberede soldatene til krigen.

Rett etter at Leeds City auksjonen var over 17.oktober 1919 møtte mer enn 1000 supportere opp i "Salem Hall" og diskuterte hvordan de skulle berge restene av byens beste fotball-lag. Leeds-advokaten Alf Masser ble valgt til møteleder og et forslag om å danne en professjonell klubb ble enstemming vedtatt og en supporterklubb ble startet.
Den nye klubben ble innvitert til å være med i Midland League og de tok over plassen som ble holdt av Leeds City reserves, og Yorkshires Amateurs overlot Elland Road til nystiftede Leeds United.



Thomas
Thomas