[...]
[...]
Du stiller for store krav til en meget vanskelig oppgave. Og treffprosenten til Orta er brukbar.
Skal vi se på noe som virkelig er gale. Se på Everton:
Jeg er helt enig i at Everton har bommet grovt, men at Toffees bommer med sine fritar ikke Victor Orta i Leeds. At Scum har tidenes dyreste fotballstall og likevel er middelhavsfarer er kjempegøy, men det hjelper ikke oss.
Nei, jeg stiller ikke for store krav. At man skal kunne forvente tålelig med resultater fra 700-800 millioner investerte kroner, når man i tillegg har millioner i lønn for å gjøre akkurat det, mener jeg er et minimum. Ingen forventer 100%, men de jobber i en konkurranseutsatt bransje hvor lønna gjenspeiler presset de lever under. Etter mitt syn er det ikke for høye krav å forvente at Leeds ikke henter flere De Bocker, Cibickier eller JKAs (justert for PL).
Kan heller slenge tilbake: Du stiller for lave krav til de som signeres.

For øvrig er det viktig å påpeke at jeg ikke mener at Orta har bomma over hele linja og jeg er nøktern optimist til årets vindu - i skrivende stund. Avventer dom når vi ser hvor gode disse faktisk er, om vi klarer å beholde enten KP/R og hvem som eventuelt erstatter disse. Likevel vil jeg stå for at de tunge investeringene før og i løpet av forrige sesong i høy grad har vært massive bommer for Orta og Leeds. Stiller heller ikke spørsmålstegn til viljen hans, men evnen.
For å si det på en annen måte, man kan hente 30 Gelhardts for en Rodrigo i ren overgangssum. Så det er klart at de mest profilerte kjøpene krever høyere andel av treffsikkerhet enn en rekke unggutter som hentes til U23. Ikke bare er de dyrest og binder opp mest kapital, men vi kan heller ikke forvente at Greenwood, Gelhardt, Hjelde, Bate og hvem det måtte være går rett inn og forsterker en ellever. Mange av disse er lovende og viser gode tegn til å bli gode PL-spillere, men de trenger tid og matching før de leverer som en seniorspiller forventes å levere. Og det er bare for den lave andelen som faktisk klarer å ta steget.
At treffprosenten frem til nå har vært brukbar, er jeg helt uenig i. Lista taler for seg selv. Kinnear prøvde å heve den med å påpeke at tidligere targets de feila å hente viste seg som gode spillere, som Barnes og Gallacher. Å sitte og peke på gode fotballspillere rundt om er verdens enkleste jobb. Det blir for dumt.
Dette vinduet er et overgangsmarked hvor Orta (og Leeds) rett og slett
må snu trenden. Ikke bare for hans egen del, men Leeds' videre spill i PL. Heldigvis er de tidlig på ballen i det minste, så gjenstår det å se om det virkelig er gode signeringer som ankommer.