Skrevet av Emne: Ex Sporting Director: Victor Orta  (Lest 72955 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

leedslife

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #360 på: Juni 15, 2022, 17:14:05 »
[...]
[...]
Du stiller for store krav til en meget vanskelig oppgave. Og treffprosenten til Orta er brukbar.
Skal vi se på noe som virkelig er gale. Se på Everton:

Jeg er helt enig i at Everton har bommet grovt, men at Toffees bommer med sine fritar ikke Victor Orta i Leeds. At Scum har tidenes dyreste fotballstall og likevel er middelhavsfarer er kjempegøy, men det hjelper ikke oss.

Nei, jeg stiller ikke for store krav. At man skal kunne forvente tålelig med resultater fra 700-800 millioner investerte kroner, når man i tillegg har millioner i lønn for å gjøre akkurat det, mener jeg er et minimum. Ingen forventer 100%, men de jobber i en konkurranseutsatt bransje hvor lønna gjenspeiler presset de lever under. Etter mitt syn er det ikke for høye krav å forvente at Leeds ikke henter flere De Bocker, Cibickier eller JKAs (justert for PL).

Kan heller slenge tilbake: Du stiller for lave krav til de som signeres. :):)

For øvrig er det viktig å påpeke at jeg ikke mener at Orta har bomma over hele linja og jeg er nøktern optimist til årets vindu - i skrivende stund. Avventer dom når vi ser hvor gode disse faktisk er, om vi klarer å beholde enten KP/R og hvem som eventuelt erstatter disse. Likevel vil jeg stå for at de tunge investeringene før og i løpet av forrige sesong i høy grad har vært massive bommer for Orta og Leeds. Stiller heller ikke spørsmålstegn til viljen hans, men evnen.

For å si det på en annen måte, man kan hente 30 Gelhardts for en Rodrigo i ren overgangssum. Så det er klart at de mest profilerte kjøpene krever høyere andel av treffsikkerhet enn en rekke unggutter som hentes til U23. Ikke bare er de dyrest og binder opp mest kapital, men vi kan heller ikke forvente at Greenwood, Gelhardt, Hjelde, Bate og hvem det måtte være går rett inn og forsterker en ellever. Mange av disse er lovende og viser gode tegn til å bli gode PL-spillere, men de trenger tid og matching før de leverer som en seniorspiller forventes å levere. Og det er bare for den lave andelen som faktisk klarer å ta steget.

At treffprosenten frem til nå har vært brukbar, er jeg helt uenig i. Lista taler for seg selv. Kinnear prøvde å heve den med å påpeke at tidligere targets de feila å hente viste seg som gode spillere, som Barnes og Gallacher. Å sitte og peke på gode fotballspillere rundt om er verdens enkleste jobb. Det blir for dumt.

Dette vinduet er et overgangsmarked hvor Orta (og Leeds) rett og slett snu trenden. Ikke bare for hans egen del, men Leeds' videre spill i PL. Heldigvis er de tidlig på ballen i det minste, så gjenstår det å se om det virkelig er gode signeringer som ankommer.

Jeg er egentlig enig med alle her. Syntes det kanskje blir litt enkelt fremstillt.

Ser Bielsa får cred for den gode utviklingen av enkelte. Med rette selvsagt. Men bommene tilfaller Orta..Er det riktig?

Hvis Aaronson eller Kristensen viser seg å ikke fungere. Begge er gode fotballspillere, det er det ingen tvil om. Er det Orta sin feil?

Hvorfor fikk ikke Bielsa mer ut av Llorente, Koch og Rodrigo? Tre spillere som spilte på to av verdens beste landslag når de ankom. Er det Orta sin skyld at dem ikke har overbevist eller er det Bielsa & co?

Alle ønsker nok at Leeds treffer på alle signeringer. Men det skjer ikke. Det er ingen klubber som gjør det. Treffer man på halvparten så tror jeg det er bra. Det er så mange faktorer som spiller inn. Det holder ikke å være en jævlig god fotballspiller.
Radrzianni har jo sagt selv at modellen de valgte første perioden i Leeds var totalt skivebom. Det kulimerte jo i twitter innlegget vedr Wolves modellen etter vi ble grust på eget gress. Altså bare noen måneder før Bielsa og grunnen til at vi sitter her idag med en annen modell (ref Leicester modellen), annen tropp (størrelse) og en helt egen forventning om å utvikle spillere. Siste er jo det viktigste for hvorfor Marsch ble valgt. Det sammen med at han var interessert i å ta alt som er lagt ned av ressurser rundt treningsmetodikk  videre. Her var vi fortsatt blant de beste i ligaen forrige sesong.

Man kan vel stille spørsmålstegn ved Bielsa rundt hvorfor Drameh, Summerville etc ikke fikk mer fokus, for dette er jo spillere vi skal ha avkastning på i fremtiden. Llorente og Rodrigo er jo først og fremst rollespillere som Kristensen og Roca idag, eller Bamford og Forshaw da vi var i CC.
Personlig synes jeg de to spanjolene har levert helt greit. På sitt beste veldig bra, men jevnt over helt middels. Noe som også gjenspeiler det de har prestert tidligere i karrieren. Ingen av dem er eller  har vært noe voldsomt innflytelsesrike på sine landslag eller sine klubblag med små unntak.
Men som Dennis påpekte vedr Kinnear (Gallagher og Barnes), så kunne det faktisk vært annerledes den sommeren om White og Watkins kom inn istedenfor. Enkelt er det ikke.
White så vi jo nivået til i Leeds og under Bielsa. Watkins har vel vært helt "så der" i Villa, men da hadde vi ihvertfall hatt en spiss. Jeg synes det har vært tydelig tidlig at Rodrigo ikke passer noe høyoktan fotball i en liga der tempo og fysikk skiller seg fra andre toppligaer.

Til slutt synes jeg også det er på sin plass at Orta får kritikk for spillere han henter og trenere han ansetter. Han ansetter den han mener passer best til modellen. I dette tilfelle er det jo en trener i Marsch som har tankesettet til å jobbe videre med stallen, fortsette treningsregime og utvikle- og videreutvikle spillere i form av modellen. (Her forventer jeg mye)
Ifølge Marsch selv på et nivå vi aldri har vært på før som klubb.  (Ref intervju vedr 3 års plan).
Personlig tror jeg vi ikke kommer der, men etablerer vi oss ikke som topp 6 klubb neste 3 årene så må jo Orta ta det på sin kappe. Da har vi jo bommet grovt på forvaltningen av det vi la til grunn sommeren 18. For vi jobber jo etter målsetninger i Leeds? pompøse 5- års målsetninger der vi bruker media for alt det er verdt for å skape enda mer ståhei rundt brandet Leeds?
I tillegg må jobb som sportsdirektør, kommersiell direktør eller tilsvarende rolle i Leeds henge rimelig høyt i fotballeuropa. Leveres det ikke til de målene som er satt så kan det jo være lurt å la andre krefter prøver seg. Finnes jo flust av gode fotballedere der ute på et nivå der de faktisk år etter år presterer best på de høyeste arenaer. Bruker man omgivelsenes engasjement til å sette skyhøye ambisjoner, så må man tåle kritikk går det dårlig. Det er jo resultatdrevet og hele organisasjonen er jo satt opp slik at alt er målbart og det kan jo i utgangspunktet lett ses hvor problemet ligger hvis vi  ikke progresserer slik vi skal. Potensial, ressurser, kompetanse, økonomi i statistikk (tilgjengelig for alle) gir jo en ganske god pekepinn på om man treffer under eller over når sesongen er ferdig. Vil også legge til at Orta hovedansvaret for sammensetning av stall fra senior og ned. Her er jo manglene tydelige for de aller fleste. Et nedrykk for U-23 var unngåelig. En mann (Bielsa) på 1 års kontrakt kan ikke ta hovedansvaret på en ungdomssatsing som strekker seg neste 5-10 år.  Jeg tror nok Bielsa var mer førende enn hva Marsch kommer til å være, men nekter å tro at Bielsa var SÅ aktiv i administrative oppgaver i Leeds vedr klubbdrift og sport på lang sikt.
Er egentlig litt delt ifht Orta. Tok hans parti voldsomt i beg av Bielsas tid. Fjoråret var for meg en skuffelse. Man ser konjunkturene av et meget spennende lag nå får vi inn 1-2 til av kvalitet og forbehold at vi står av interesse fra Kalv og Ralph, men veldig usikker på trenerteam etter hva jeg så i fjor. I tillegg synes jeg det er en voldsom risikosport disse kjøpene fra enten ymse ligaer eller av spillere som har spilt lite kamper i grunn. Igjen, så er det fysiske Premier League - 38 kamper +++ . I tillegg tilsier modellen slank tropp, kampkjøret i Leeds er nok på nivå med de øverste plasserte klubbene fordi vi er så utsatt ved skader etc.
Det har også vært svake resultater, manglende evne til å se åpenbare feil gjennom lang tid og en gjennomføring i kamper som på sitt verste har vært skrekkelig. Ut fra erfaring så vet man jo hvor sjeldent man opplever en trener og et trenerteam som klarer å sette sammen et tankesett og en samhandling som gir både seiere og feiende god fotball. Vi er jo avhengig av begge to siden vi skal videreutvikle spillere. Den defensive strukturen får nok flere gode trenere til, men offensive er det ofte langt mellom hver gang man opplever.

Våre beste spillere siste 5 årene er jo av spillere som først og fremst er vant med den britiske fotballen og kulturen og i tillegg har jevnt over godt med kamper på høyt nivå.
Slik jeg rangerer de beste performarne siste årene: Phillips (Ralph), White, Dallas, Pablo, Bamford, Cooper, Harrison, Ayling. . Er ikke sikkert man skal lese for mye ut av det, men tar man de "større" utenlandske kjøpene så føler jeg vi får mer igjen for spillere som er vant til landet, kulturen og alt det innebærer. Egentlig bare Ralph som stikker seg ut slik jeg ser det.
Vi må også ta med at 3 er innom det engelske landslaget med en Harrison ikke veldig langt unna. Det er ut fra startposisjon en gedigen prestasjon.

Av disse 9 kommer faktisk 4 signeringer fra Cellino eraen. Pluss at Kalvin ble tatt opp i samme era.
Det sier jo litt om hvor lite innflytelsrike spillere vi har klart å erverve oss siste årene med tanke på økte ressurser, mer økonomi og en klubb plassert et helt annet sted på kartet.
Selv om vi skal ha tålmodighet med 4-5 unge spillere som jeg har veldig troa på, men som sagt ikke akkurat der skoen har trykket siste årene.


« Siste redigering: Juni 15, 2022, 19:58:59 av leedslife »

auren

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #361 på: September 29, 2022, 22:35:33 »
Orta får stort sett som hatten passer av Leedsfansen. Virker å være en relativt upopulær mann. Men virker som Chelsea har latt seg imponere, og han er en aktuell kandidat til å ta over som sportsdirektør:

Simon Phillips
@siphillipssport
·
6h
Chelsea will interview candidates for the sporting director role next week. These include Victor Orta at Leeds, former Leicester and Celtic talent scout Lee Congerton who is now with Atalanta, Monchi at Sevilla, plus Rui Pedro Braz at Benfica.

Så - vil du ha Orta ut dørene til ER og til Chelsea?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

LUFC MOT

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 565
  • Total likes: 6
  • 2 timer før første ER tur leeds-southend!!!!!
    • Vis profil
Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #362 på: September 29, 2022, 23:24:55 »
Helt klart beholde, mannen har gjort masse gode signeringer og han gir av hele seg. Mannen er Leeds thru and thru.

Blank_File

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #363 på: September 30, 2022, 03:44:14 »
Helt klart beholde, mannen har gjort masse gode signeringer og han gir av hele seg. Mannen er Leeds thru and thru.
Enig.

Kato

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #364 på: September 30, 2022, 05:24:05 »
Send han til Chelsea, vi trenger nye koster.
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #365 på: Oktober 01, 2022, 00:52:30 »
Det virker som at Orta ønsker å bli, men at familesituasjonen kan gjøre London mer attraktiv...

Just to go back to the Victor situation, was it something you just read or is it a subject that you've spoken to him about?

Yeah, we Angus, Victor and I had a dinner planned, which we do once every six weeks. We went to Iberica, which I thought was a perfect place for Victor to tell us that he was leaving, that it was like his final dinner. Fortunately, that was not the case, but we talked very openly about it.

It was a little bit of a funny conversation because one of the things between Victor and I was I basically made him promise that he was going to stay with me if I came here before I came, but if you get an opportunity to go to the place like Chelsea obviously with your family situation, I understand you have to consider it and in the end he has to make a decision for what's best for his him and his family.

I know how much he loves Leeds United. I know how much he loves working with me and with Angus and what we do here with Andrea and everything. I'm hopeful that he will stay. That's what I'm hopeful for.

(Leeds-Live fra pressern)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Torpe-do

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #366 på: Oktober 01, 2022, 10:47:55 »
Eg håpar han blir. Har hatt eit tilsynelatande bra vindu no, syns eg. Eg vil gje han sjansen for å utføre ein langsiktig transferstrategi i PL. Det har han vel ikkje fått prøvd seg på før? 


Sent from my iPhone using Tapatalk

stian

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #367 på: Oktober 01, 2022, 12:50:39 »
Eg håpar han blir. Har hatt eit tilsynelatande bra vindu no, syns eg. Eg vil gje han sjansen for å utføre ein langsiktig transferstrategi i PL. Det har han vel ikkje fått prøvd seg på før? 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Godt sagt. Det er ikke så mange som får muligheten til å prøve seg i et langtidsprosjekt som faktisk har retning over lang tid. Det er mye mer krevende å bidra til langsiktig forbedring, med transfers både inn og ut, enn å lande noen enkelte storsigneringer.

Han har noen riper i lakken, med Augustin-affæren som den potensielt største i min bok, men utover det virker klubben/Orta å jobbe med ganske lang tidshorisont. Leste intervju med Klaesson og Hjelde og begge fortalte om kontakt med klubben i flere år før de faktisk endte opp der. Sånt er sikkert vanlig, men det er uansett utrolig viktig. Det dummeste vi kan gjøre er å begynne å vingle på kursen - la oss beholde Orta hvis det lar seg gjøre

asbfjell

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #368 på: Oktober 24, 2022, 20:00:46 »
Phil Hay skriver at Victor Orta analyserte ca 40 trenere fra rundt omkring i europa med tanke på finne mannen som skulle erstatte Marcelo Bielsa når tiden var moden for et skifte. Og Orta kom ganske så snart frem til at Jesse Marsch var den beste kandidaten til å videreføre arven etter Bielsa.

Klubben har hentet fire hovedtrenere etter at Orta ble ansatt som sportsjef i 2017. Christensen, Heckingbotton, Bielsa og Marsch. Altså én fulltreffer og tre skivebom. Ikke akkurat imponerende, for å si det forsiktig.

Dette, mine damer og herrer, er altså nivået på den sportslige ledelsen i Leeds - før og etter Bielsa.
Som tidligere skrevet:  Bielsa's genialitet og enorme kapasitet, fikk andre folk i klubbledelsen til å fremstå som dyktigere i sin jobb enn det de egentlig er.


Men det er ikke kun Orta's feil og mangler som blir avslørt i disse dager - dette rammer i like stor grad Andrea Radrizzani. Han har jo vist en enorm tiltro til Orta's vurderinger. Lurer på hva han tenker om dette nå...

Tror dessverre at trekløveret Radrizzani, Orta og Kinnear vil strekke strikken uvanlig langt for Marsch, ved å  klamre seg til et illusorisk håp om at de skal unngå det uungåelige: å gi mannen sparken. De vet at dette vil bli et gedigent prestisje-nederlag for hele deres klubbprosjekt. Noen av dem forstår vel - bevisst eller ubevisst - at denne fadesen vil få konsekvenser for flere enn Jessse Marsch.

Kanskje er det begynnelsen til slutten for det nåværende klubbregimet vi er vitne til i disse dager..?


Kato

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #369 på: Oktober 24, 2022, 20:21:45 »
Mangler jo bare at de henter Sean Dyche nå så er inkompetansen komplett.
 

leedslife

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #370 på: Oktober 24, 2022, 20:22:16 »
Phil Hay skriver at Victor Orta analyserte ca 40 trenere fra rundt omkring i europa med tanke på finne mannen som skulle erstatte Marcelo Bielsa når tiden var moden for et skifte. Og Orta kom ganske så snart frem til at Jesse Marsch var den beste kandidaten til å videreføre arven etter Bielsa.

Klubben har hentet fire hovedtrenere etter at Orta ble ansatt som sportsjef i 2017. Christensen, Heckingbotton, Bielsa og Marsch. Altså én fulltreffer og tre skivebom. Ikke akkurat imponerende, for å si det forsiktig.

Dette, mine damer og herrer, er altså nivået på den sportslige ledelsen i Leeds - før og etter Bielsa.
Som tidligere skrevet:  Bielsa's genialitet og enorme kapasitet, fikk andre folk i klubbledelsen til å fremstå som dyktigere i sin jobb enn det de egentlig er.


Men det er ikke kun Orta's feil og mangler som blir avslørt i disse dager - dette rammer i like stor grad Andrea Radrizzani. Han har jo vist en enorm tiltro til Orta's vurderinger. Lurer på hva han tenker om dette nå...

Tror dessverre at trekløveret Radrizzani, Orta og Kinnear vil strekke strikken uvanlig langt for Marsch, ved å  klamre seg til et illusorisk håp om at de skal unngå det uungåelige: å gi mannen sparken. De vet at dette vil bli et gedigent prestisje-nederlag for hele deres klubbprosjekt. Noen av dem forstår vel - bevisst eller ubevisst - at denne fadesen vil få konsekvenser for flere enn Jessse Marsch.

Kanskje er det begynnelsen til slutten for det nåværende klubbregimet vi er vitne til i disse dager..?
Jeg er dessverre enig med deg på hvert ord du skriver her. Sånn jeg og ser situasjonen.
I en realistisk verden. Hvem hadde du sett inn som trener hvis/når nå Marsch må pakke sakene sine?
Og hva tenker du vedr spillerstall?


Eriksen55

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #371 på: Oktober 24, 2022, 20:41:47 »
Er ikke det en helt normal statistikk?
Enten blir det suksess og trenern blir i x-antall år. Blir de ikke bedre så erstattes de relativt fort. Og for de fleste lag blir det ikke suksess, e-cup eller medajer. Selv topplagene ansetter feil over en lav sko.
Er vel bare Burnley, Pool og City som har hatt samme over tid?

Mye dårlige klubbeiere og sportsdirektører i Tottenham, Aston V, Chelsea, Wolves, Man Utd, Arsenal. I Watford er det alldeles grusomt. Everton er også ekstremt ille styrt. Southampton, CP, West Ham. Føler dette gjelder de aller aller fleste klubber.

Klart at det føles verre når dette skjer med Leeds. Skulle bare mangle. Men er det virkelig så ille sånn klubben drives i Leeds? Hva vet vel vi egentlig?

Hadde vi ansatt en feilfri sportsdirektør hadde alt vært løst. Hvor finner mann en sånn da?

Orta har et bra rykte. Flere lag har snuset på han. Tviler på at han hadde vørt det om han er så udugelig som noen hevder. Hadde han hatt pengeboka til City eieren hadde han vært enda bedre. Men hadde han vært Sportslig leder i HamKam hadde han vært en like stor nudo Espen Olsen.

Siden mai 2017 når Rads tok over alene så tror jeg vi havner ganske så på midten i antall brukte managere.

Selv de ansvarlige for sport i Barca og Real M er ganske innkompetente. Men når de har så mye penger så løser jo alt seg. Fansen vil vinne. Spiller ingen rolle hvordan.

Med en slunken kasse så må det gambles litt. Noen ganger blir det genialt. Som oftest blir det feil. Med bunnløs pengesekk er alt lettete. Da kan man dekke over bomkjøp med nye kjøp. For oss og de fleste lag må vi slite med bomkjøpet i flere år.

Du har jo rett i det du påpeker. Det har blitt mye feil og bom. Men som alle andre, meg selv inkludert. Det er lett å sitte i etterkant å peke finger når det ikke ble som ønsket - og spesielt uten å egentlig ha verken innsikt eller grunnlag til å gjøre noe annet enn å synse.

Eriksen55

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #372 på: Oktober 24, 2022, 21:35:40 »
Mangler jo bare at de henter Sean Dyche nå så er inkompetansen komplett.

Hvis vi henter Pochetino -  Er Orta genial da?

Vi taper de seks første under Pochetino og ting henger ikke på greip- Er Orta da en idiot igjen?

Pochetino må sparkes da vi ligger nederst. Dyche blir hentet og vi redder plassen. Er inkompetansen da komplett eller er Orta en idiot som ikke hentet Dyche før?

 ;) :)

Josch

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #373 på: Oktober 24, 2022, 22:01:20 »
Phil Hay skriver at Victor Orta analyserte ca 40 trenere fra rundt omkring i europa med tanke på finne mannen som skulle erstatte Marcelo Bielsa når tiden var moden for et skifte. Og Orta kom ganske så snart frem til at Jesse Marsch var den beste kandidaten til å videreføre arven etter Bielsa.

Klubben har hentet fire hovedtrenere etter at Orta ble ansatt som sportsjef i 2017. Christensen, Heckingbotton, Bielsa og Marsch. Altså én fulltreffer og tre skivebom. Ikke akkurat imponerende, for å si det forsiktig.


Alt er ikke Ortas feil. Orta hadde et større budsjett å rutte med da han hentet Bielsa enn TC og PH. Alle visste at Bielsa var dyr og dyktig. Og: 49ers ville ha en god coach på plass da de trådte inn i 2018. Penger var til stede.

Hvis noen sender deg ut for å kjøpe julepresanger så er jo kvaliteten på gavene ganske av hengig av hvor mye penger du får med deg.

Jeg vet ikke hvorfor Marsch ble valgt. Pressfotball a la Bielsa med mye løping?

leedslife

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #374 på: Oktober 24, 2022, 22:33:41 »
Man ser jo enkeltspillere ofte går igjen og blir brukt som suksess eller fiasko. Samme med trenere så klart.
Naturlig nok forståelig det siden det stort sett er det vi kommenterer her inne.
Men Ortas jobb måles jo mer generelt enn dette.
Hvordan vi skal spille. Spillerkjøp, spillersalg, fornyelse av kontrakter, alt rundt stallsammensetning i form av kvalitet, egenskaper, erfaring, alder etc.
Samme med avdelingen under. Speidernettverk. Alt innen for sport egentlig.
Alt innenfor modellen der vi har visse parametere som vi fokuserer på. Som feks akademiet. Vi vil bli et av Europas beste akademier.
Helt klart at treningsmetodikken og størrelse på stall er videreført fra forrige regime. Er vel de to tingene han satt høyest ved Bielsa. Det passer også utmerket å fase inn unge spillere under denne modellen.
Det er jo også helt klart som asbfjell skriver at Marsch var the one for å videreføre arven etter Bielsa. Den som ifølge Orta passet best.
Resultatetene sier sitt. Og pilene peker nedover på mange områder. Men akademiet er jo et området jeg hadde forventet mer av selv om dette sannsynligvis vil ta tid.
Jeg liker hvordan klubben og Orta tenker, men det er jo noe de ikke får til. Det slår ihvertfall ikke ut i resultat. Spill i Europa har vel ikke vært lengre unna enn nå siden vi rykket opp. Så ærlig kan vi vel være? Og jeg synes nettopp dette er på sin plass å bruke. For uttalt (kanskje indirekte) var det den nye 5 års planen.
Men man skal jo også prøve å se dette i et større perspektiv.
« Siste redigering: Oktober 24, 2022, 22:49:04 av leedslife »

HåvardK

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #375 på: Oktober 25, 2022, 08:29:56 »
Man ser jo enkeltspillere ofte går igjen og blir brukt som suksess eller fiasko. Samme med trenere så klart.
Naturlig nok forståelig det siden det stort sett er det vi kommenterer her inne.
Men Ortas jobb måles jo mer generelt enn dette.
Hvordan vi skal spille. Spillerkjøp, spillersalg, fornyelse av kontrakter, alt rundt stallsammensetning i form av kvalitet, egenskaper, erfaring, alder etc.
Samme med avdelingen under. Speidernettverk. Alt innen for sport egentlig.
Alt innenfor modellen der vi har visse parametere som vi fokuserer på. Som feks akademiet. Vi vil bli et av Europas beste akademier.
Helt klart at treningsmetodikken og størrelse på stall er videreført fra forrige regime. Er vel de to tingene han satt høyest ved Bielsa. Det passer også utmerket å fase inn unge spillere under denne modellen.
Det er jo også helt klart som asbfjell skriver at Marsch var the one for å videreføre arven etter Bielsa. Den som ifølge Orta passet best.
Resultatetene sier sitt. Og pilene peker nedover på mange områder. Men akademiet er jo et området jeg hadde forventet mer av selv om dette sannsynligvis vil ta tid.
Jeg liker hvordan klubben og Orta tenker, men det er jo noe de ikke får til. Det slår ihvertfall ikke ut i resultat. Spill i Europa har vel ikke vært lengre unna enn nå siden vi rykket opp. Så ærlig kan vi vel være? Og jeg synes nettopp dette er på sin plass å bruke. For uttalt (kanskje indirekte) var det den nye 5 års planen.
Men man skal jo også prøve å se dette i et større perspektiv.
Det å kjøpe unge spillere er jo en tydelig og uttalt plan i klubben. Tilsynelatende funker dette bra; vi ser jo (i følge pressen) flere eksempler på at vi har snappet opp potensielle juveler foran større klubber enn oss, f eks Joseph som vel kom fra West Ham (og ja, de er større enn oss i 2022).
Allikevel har ikke talentene blitt ivaretatt godt nok etter min mening. I fjor havnet utvilsomme talenter i en limbo, ved at de slet benken uten å få et eneste minutt i PL, samtidig som de ikke fikk spille U-lagsfotball på relativt høyt nivå. Resultatet ble at U-laget rykket ned, og bl a Drameh, Cresswell og Summerville fikk veldig lite spilletid og dermed relevant matchtrening. Nå kan det se ut som om utlån er den nye veien å gå (Bate, Cresswell m fl) - men hvordan sikrer klubben ønsket utvikling når spillerne ikke får trent med "sitt" lag?
Her må Orta ta sin del av ansvaret, helt klart. Samtidig var det vel andre i klubben i forrige sesong som insisterte på en liten tropp, og som kun matchet fringe players når det var tvingende nødvendig pga skader og suspensjoner.
Jeg er ikke så opptatt av 5-årsplan etc. I etterkant ser vi at det var og er alt for hårete. Men vi må forvente at klubben drives på en måte som sikrer eksistens i PL, og det ser ikke lyst ut pt. Ortas ansvar er å utvikle en spillerstall som kan sikre dette målet, og her er vel mangel på en god venstreback og en spiss som leverer varene de mest åpenbare manglene. Nå jobbet vi jo mye med spissalternativer, så her er jeg fristet til å frikjenne Orta. Venstre back derimot...

leedslife

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #376 på: Oktober 25, 2022, 09:27:02 »
Man ser jo enkeltspillere ofte går igjen og blir brukt som suksess eller fiasko. Samme med trenere så klart.
Naturlig nok forståelig det siden det stort sett er det vi kommenterer her inne.
Men Ortas jobb måles jo mer generelt enn dette.
Hvordan vi skal spille. Spillerkjøp, spillersalg, fornyelse av kontrakter, alt rundt stallsammensetning i form av kvalitet, egenskaper, erfaring, alder etc.
Samme med avdelingen under. Speidernettverk. Alt innen for sport egentlig.
Alt innenfor modellen der vi har visse parametere som vi fokuserer på. Som feks akademiet. Vi vil bli et av Europas beste akademier.
Helt klart at treningsmetodikken og størrelse på stall er videreført fra forrige regime. Er vel de to tingene han satt høyest ved Bielsa. Det passer også utmerket å fase inn unge spillere under denne modellen.
Det er jo også helt klart som asbfjell skriver at Marsch var the one for å videreføre arven etter Bielsa. Den som ifølge Orta passet best.
Resultatetene sier sitt. Og pilene peker nedover på mange områder. Men akademiet er jo et området jeg hadde forventet mer av selv om dette sannsynligvis vil ta tid.
Jeg liker hvordan klubben og Orta tenker, men det er jo noe de ikke får til. Det slår ihvertfall ikke ut i resultat. Spill i Europa har vel ikke vært lengre unna enn nå siden vi rykket opp. Så ærlig kan vi vel være? Og jeg synes nettopp dette er på sin plass å bruke. For uttalt (kanskje indirekte) var det den nye 5 års planen.
Men man skal jo også prøve å se dette i et større perspektiv.
Det å kjøpe unge spillere er jo en tydelig og uttalt plan i klubben. Tilsynelatende funker dette bra; vi ser jo (i følge pressen) flere eksempler på at vi har snappet opp potensielle juveler foran større klubber enn oss, f eks Joseph som vel kom fra West Ham (og ja, de er større enn oss i 2022).
Allikevel har ikke talentene blitt ivaretatt godt nok etter min mening. I fjor havnet utvilsomme talenter i en limbo, ved at de slet benken uten å få et eneste minutt i PL, samtidig som de ikke fikk spille U-lagsfotball på relativt høyt nivå. Resultatet ble at U-laget rykket ned, og bl a Drameh, Cresswell og Summerville fikk veldig lite spilletid og dermed relevant matchtrening. Nå kan det se ut som om utlån er den nye veien å gå (Bate, Cresswell m fl) - men hvordan sikrer klubben ønsket utvikling når spillerne ikke får trent med "sitt" lag?
Her må Orta ta sin del av ansvaret, helt klart. Samtidig var det vel andre i klubben i forrige sesong som insisterte på en liten tropp, og som kun matchet fringe players når det var tvingende nødvendig pga skader og suspensjoner.
Jeg er ikke så opptatt av 5-årsplan etc. I etterkant ser vi at det var og er alt for hårete. Men vi må forvente at klubben drives på en måte som sikrer eksistens i PL, og det ser ikke lyst ut pt. Ortas ansvar er å utvikle en spillerstall som kan sikre dette målet, og her er vel mangel på en god venstreback og en spiss som leverer varene de mest åpenbare manglene. Nå jobbet vi jo mye med spissalternativer, så her er jeg fristet til å frikjenne Orta. Venstre back derimot...

Tror ikke de hadde så mye valg annet enn utlån da U-23 (nå U-21)  først rykket ned. Nivået på League One er nok en kamphverdag et-par knepp opp fra det nivået.
Største problemet er jo at de sliter med å spille seg inn om det er CC med Milwall eller League One med Oxford.
Det kan jo fortelle oss at de har endel igjen, men i mellomtiden må vi sikre kamphverdagen dems.
All den erfaringen Bate og Cresswell får i sine klubber nå må være langt bedre enn det som skjer med Drameh.
Tror også det er mer ønskelig for klubben å ha 2-3 unge spillere som skal fases inn på senior enn feks 5-6. I
 fjor ødela skader. I år kan den totale mangel på poeng og et evt trenerbytte ødelegge dessverre for Gelhart, Summerville og Greenwood som med rette  bør satses på denne sesongen.
« Siste redigering: Oktober 25, 2022, 09:34:16 av leedslife »

Dennis

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #377 på: Oktober 29, 2022, 15:10:15 »
Phil Hay skriver at Victor Orta analyserte ca 40 trenere fra rundt omkring i europa med tanke på finne mannen som skulle erstatte Marcelo Bielsa når tiden var moden for et skifte. Og Orta kom ganske så snart frem til at Jesse Marsch var den beste kandidaten til å videreføre arven etter Bielsa.

Klubben har hentet fire hovedtrenere etter at Orta ble ansatt som sportsjef i 2017. Christensen, Heckingbotton, Bielsa og Marsch. Altså én fulltreffer og tre skivebom. Ikke akkurat imponerende, for å si det forsiktig.

Dette, mine damer og herrer, er altså nivået på den sportslige ledelsen i Leeds - før og etter Bielsa.
Som tidligere skrevet:  Bielsa's genialitet og enorme kapasitet, fikk andre folk i klubbledelsen til å fremstå som dyktigere i sin jobb enn det de egentlig er.


Men det er ikke kun Orta's feil og mangler som blir avslørt i disse dager - dette rammer i like stor grad Andrea Radrizzani. Han har jo vist en enorm tiltro til Orta's vurderinger. Lurer på hva han tenker om dette nå...

Tror dessverre at trekløveret Radrizzani, Orta og Kinnear vil strekke strikken uvanlig langt for Marsch, ved å  klamre seg til et illusorisk håp om at de skal unngå det uungåelige: å gi mannen sparken. De vet at dette vil bli et gedigent prestisje-nederlag for hele deres klubbprosjekt. Noen av dem forstår vel - bevisst eller ubevisst - at denne fadesen vil få konsekvenser for flere enn Jessse Marsch.

Kanskje er det begynnelsen til slutten for det nåværende klubbregimet vi er vitne til i disse dager..?

Helt enig i alt du skriver, dessverre.

Har vært inne på det selv også, at Marsch ikke er hovedproblemet. I tre vinduer på rad har Orta og Radrizzani ikke maktet å dekke de store manglende i spillerstallen. Når man sommeren 2022 sitter igjen med et overskudd, virker det for meg som om verken Radrizzani eller 49ers har evne eller interesse av å konsolidere Leeds United som en Premier League-klubb. Ikke bare det, det går direkte mot uttalelsene fra styrerommet. Jeg skjønner ikke hvorfor Radrizzani snakker om å utfordre topp seks innen fem sesonger eller påstå at det er umulig for Leeds å rykke ned denne sesongen. Melk holder seg lenger enn slike uttalelser.

For all del, Radrizzani (eller 49ers) har ikke lommebok som tilsier at man kan kjøpe seg til toppen som City, Newcastle eller Chelsea i sin tid. Man må tenke langsiktig og strategisk. Da må det dessverre langt dyktigere folk enn Victor Orta til på overgangsmarkedet. Hans treffsikkerhet skremmer ingen og det hemmer en klubb som ikke har uendelig med pund til rådighet.

Som skrevet tidligere; hvis 49ers hadde skumle intensjoner med denne klubben, hvorfor har de da ikke brukt opsjonen og tatt over tøylene fra Radrizzani? Han virker ikke å ha særlig mer å fare med. Så hvorfor er da amerikanerne i klubben i det hele tatt? De begynte å kjøpe seg opp i Championship, så mitt håp er at også de kunne tenke seg å cashe inn på investeringen.

Halmstrået mitt ligger i at ingen av eierne er tjent med et nedrykk. Så motivasjonen for å holde seg er der, men er evnen?
Marching on together!

Kato

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #378 på: November 07, 2022, 20:39:42 »
Som en kenguru i et minefelt… Nok en gang løsmunnet og irrasjonell. Lite lurt å havne i krig med supporterne. Det er en kamp han ikke kan vinne.
 

HåvardK

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #379 på: November 07, 2022, 22:20:48 »
Som en kenguru i et minefelt… Nok en gang løsmunnet og irrasjonell. Lite lurt å havne i krig med supporterne. Det er en kamp han ikke kan vinne.
Hva har skjedd nå?

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #380 på: November 07, 2022, 22:36:15 »
Som en kenguru i et minefelt… Nok en gang løsmunnet og irrasjonell. Lite lurt å havne i krig med supporterne. Det er en kamp han ikke kan vinne.
Hva har skjedd nå?

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-director-victor-orta-releases-statement-on-elland-road-incident-and-reveals-abuse-3907744

Selvsagt ikke bra, men han har også levd under ekstra press de siste ukene.

Det er mye 'å ta' Orta på, men det er ikke slik at andre sportsdirektører vandrer fra suksess til suksess heller.

Jeg gidder ikke å blande meg i hylekoret.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Blank_File

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #381 på: November 08, 2022, 10:36:41 »
Som en kenguru i et minefelt… Nok en gang løsmunnet og irrasjonell. Lite lurt å havne i krig med supporterne. Det er en kamp han ikke kan vinne.
Hva har skjedd nå?

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-director-victor-orta-releases-statement-on-elland-road-incident-and-reveals-abuse-3907744

Selvsagt ikke bra, men han har også levd under ekstra press de siste ukene.

Det er mye 'å ta' Orta på, men det er ikke slik at andre sportsdirektører vandrer fra suksess til suksess heller.

Jeg gidder ikke å blande meg i hylekoret.
Her må jeg si meg enig. En mann med mye følelser er for det meste veldig positivt. Dette er baksiden av å være en sånn type. Det skal ikke stilles samme krav til fansen, som til en sportsdirektør, men jeg nekter å være en del av hylekoret uansett hvem jeg innerst inne måtte mene gjør en for dårlig jobb for oss.

Tom S

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #382 på: November 08, 2022, 11:28:10 »
Som en kenguru i et minefelt… Nok en gang løsmunnet og irrasjonell. Lite lurt å havne i krig med supporterne. Det er en kamp han ikke kan vinne.
Hva har skjedd nå?

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-director-victor-orta-releases-statement-on-elland-road-incident-and-reveals-abuse-3907744

Selvsagt ikke bra, men han har også levd under ekstra press de siste ukene.

Det er mye 'å ta' Orta på, men det er ikke slik at andre sportsdirektører vandrer fra suksess til suksess heller.

Jeg gidder ikke å blande meg i hylekoret.
Her må jeg si meg enig. En mann med mye følelser er for det meste veldig positivt. Dette er baksiden av å være en sånn type. Det skal ikke stilles samme krav til fansen, som til en sportsdirektør, men jeg nekter å være en del av hylekoret uansett hvem jeg innerst inne måtte mene gjør en for dårlig jobb for oss.

Hylekoret er heldigvis i mindretal.
COME ON LEEDS !!

TK20

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #383 på: November 08, 2022, 11:45:47 »
Som en kenguru i et minefelt… Nok en gang løsmunnet og irrasjonell. Lite lurt å havne i krig med supporterne. Det er en kamp han ikke kan vinne.
Hva har skjedd nå?

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-director-victor-orta-releases-statement-on-elland-road-incident-and-reveals-abuse-3907744

Selvsagt ikke bra, men han har også levd under ekstra press de siste ukene.

Det er mye 'å ta' Orta på, men det er ikke slik at andre sportsdirektører vandrer fra suksess til suksess heller.

Jeg gidder ikke å blande meg i hylekoret.
Her må jeg si meg enig. En mann med mye følelser er for det meste veldig positivt. Dette er baksiden av å være en sånn type. Det skal ikke stilles samme krav til fansen, som til en sportsdirektør, men jeg nekter å være en del av hylekoret uansett hvem jeg innerst inne måtte mene gjør en for dårlig jobb for oss.

Hylekoret er heldigvis i mindretal.

I hvilken grad hyles det her?

Kato

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #384 på: November 08, 2022, 15:22:32 »
Som en kenguru i et minefelt… Nok en gang løsmunnet og irrasjonell. Lite lurt å havne i krig med supporterne. Det er en kamp han ikke kan vinne.
Hva har skjedd nå?

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-director-victor-orta-releases-statement-on-elland-road-incident-and-reveals-abuse-3907744

Selvsagt ikke bra, men han har også levd under ekstra press de siste ukene.

Det er mye 'å ta' Orta på, men det er ikke slik at andre sportsdirektører vandrer fra suksess til suksess heller.

Jeg gidder ikke å blande meg i hylekoret.
Her må jeg si meg enig. En mann med mye følelser er for det meste veldig positivt. Dette er baksiden av å være en sånn type. Det skal ikke stilles samme krav til fansen, som til en sportsdirektør, men jeg nekter å være en del av hylekoret uansett hvem jeg innerst inne måtte mene gjør en for dårlig jobb for oss.

Hylekoret er heldigvis i mindretal.

Hylekor å forvente at en sportsdirektør oppfører seg på noenlunde vettig vis. Ikke sett en eneste sportsdirektør være mer amatør i kommunikasjon med supportere pg tv-kamera.
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #385 på: November 08, 2022, 16:53:33 »
Siden det sikkert var eg som nevnte hylekor først så var ikke det med tanke på dette forumet, snarere en generell betraktning basert på twitter og dess like. Her er det rimelig balansert debatt for tiden, og man treffer som regel ball og ikke person. Bra.

At det er debatt rundt Orta er naturlig. I dag har både Phil Hay i The Athletic og Graham Smyth i YEP skrevet artikler om Orta, gode sådanne vil eg si. Hay innrømmer selv å sitte på gjerdet i forhold til sitt syn på Orta:
So in judging Orta, I find myself on the fence, inclined to wonder if this is all bigger than him. (Han er Radrizzanis mann og det blir interessant om han overlever f.eks et skifte til 49'ers)

https://theathletic.com/3770747/2022/11/08/what-victor-orta-did-for-leeds-and-must-do-now/

Smyth poengterer gapet i for/imot, at det er nyanser her...
When it comes to any analysis of Orta and Leeds, nuance is vital, but the very first point that should be universally agreed is that no one, no matter how you judge their performance, deserves abuse

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-truth-lost-in-fierce-victor-orta-debate-as-fans-and-board-served-timely-reminder-3908709

Begge er ganske så enige i at Ortas arbeid strengt tatt ikke kan bedømmes før om 4-5 år, spesielt i forhold til alle (lovende) akademispillerne som har kommet inn. Foreløpig vet vi ikke hvem som vil slå ordentlig gjennom av disse, heller ikke om vi kan kassere inn økonomisk på de.

For min del vil eg legge til at vi vel knapt tenkte på Howard Wilkinsons ettermæle, at noe av de sterkeste sporene han satte etter seg var etableringen av Thorp Arch. Det var opprykket og ligagullet som var det vesentlige. At vi skulle høste videre fra treningsanlegget i de neste tretti år var ikke så veldig i fokus da han dro... (vi visste det jo heller ikke, det er først nå, tretti år etter, at vi vet det).

Kanskje vil generasjonen av alt fra Struijk til Max Dean være Ortas sterkeste spor...



« Siste redigering: November 08, 2022, 16:55:50 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

TK20

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #386 på: November 11, 2022, 18:23:57 »
Orta får stort sett som hatten passer av Leedsfansen. Virker å være en relativt upopulær mann.

Når man ser på signeringene i sommer er jeg ikke helt enig i kritikken mot ledelsen, Orta spesielt.
  • Aaronson og Adams har vært våre beste i høst
  • Roca og Kristensen spiller fast og hevder seg
  • Sinisterra og Gnonto har kommet godt i gang (litt liten sample size)
Jeg synes de har truffet bedre enn man kan forvente når man handler såpass mange spillere innenfor ett vindu.

Russel_Doig

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #387 på: Desember 12, 2022, 16:26:33 »
Orta får stort sett som hatten passer av Leedsfansen. Virker å være en relativt upopulær mann.

Når man ser på signeringene i sommer er jeg ikke helt enig i kritikken mot ledelsen, Orta spesielt.
  • Aaronson og Adams har vært våre beste i høst
  • Roca og Kristensen spiller fast og hevder seg
  • Sinisterra og Gnonto har kommet godt i gang (litt liten sample size)
Jeg synes de har truffet bedre enn man kan forvente når man handler såpass mange spillere innenfor ett vindu.

Orta har en meget god treffprosent. Det blir viktig å holde på hans teft. Ta for eksempel Gakpo og Gvardiol, forsøkt hentet på et tidlig tidspunkt for lommerusk, nå går dei snart for nærmere 1000 000 000.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #388 på: Desember 13, 2022, 19:51:55 »
The Victor Orta effect strikes again.

Når Willy Gnonto kom til Leeds hadde han plenty suitors rundt seg. Men:

“Since I spoke with Victor he was just kind with me and from the beginning me and my family felt like he was part of the family,” he said. “I was sure when I chose to come to Leeds and I did not regret it.

Hele artikkelen:
https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/leeds-united-january-transfer-signing-25745111
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Milou

Sv: Sporting Director: Victor Orta
« Svar #389 på: Desember 18, 2022, 04:42:21 »
Orta får stort sett som hatten passer av Leedsfansen. Virker å være en relativt upopulær mann.

Når man ser på signeringene i sommer er jeg ikke helt enig i kritikken mot ledelsen, Orta spesielt.
  • Aaronson og Adams har vært våre beste i høst
  • Roca og Kristensen spiller fast og hevder seg
  • Sinisterra og Gnonto har kommet godt i gang (litt liten sample size)
Jeg synes de har truffet bedre enn man kan forvente når man handler såpass mange spillere innenfor ett vindu.

Orta har en meget god treffprosent. Det blir viktig å holde på hans teft. Ta for eksempel Gakpo og Gvardiol, forsøkt hentet på et tidlig tidspunkt for lommerusk, nå går dei snart for nærmere 1000 000 000.
Nettopp. Akkurat. Mange her på forumet og andre stader (f.ex. Squareball), såg på det mislukka forsøket på å kjøpe Gakpo, som eit resultat av at Orta hadde feila, og at han dermed burde ta sin hatt og gå. Men som du heilt riktig peiker på er dette heller eit bevis på at Orta sin research er "spot on".

Orta hadde neppe tatt flyturen til Nederland om det ikkje var eit visst realistisk håp om å signere Gakpo. Kvifor dette gjekk i vasken er det vel ikkje klarheit i, men mest sannsynleg har Gakpo og/eller klubben fått kalde føtter og - i etterpåklokskapens lys, heilt riktig - satsa på at prisen kom til å auke drastisk etter Europaliga- og VM-spel. At dette kom som ein feil av Orta er uansett veldig lite sannsynleg. 

Dette er ikkje eit computer-spel, der så lenge ein gjer dei riktige vala, så får ein det resultatet ein ønskjer. Derimot så handlar det om komplekse menneskelge interaksjoner der alle har sine eigne agendaer, og der dei ikkje nødvendigvis handlar rasjonelt eller etisk. At Orta forsøkte og sannsynleg nesten lukka å signere Gapko, på eit tidspunkt han var ukjend for dei fleste, er meir eit uttrykk for at han gjer dei riktige tingene enn det motsette. For å bruke ein velkjend floskel, er det betre å forsøke og mislukkast enn ikkje å forsøke i det heile.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk