[...]
[...]
Du stiller for store krav til en meget vanskelig oppgave. Og treffprosenten til Orta er brukbar.
Skal vi se på noe som virkelig er gale. Se på Everton:
Jeg er helt enig i at Everton har bommet grovt, men at Toffees bommer med sine fritar ikke Victor Orta i Leeds. At Scum har tidenes dyreste fotballstall og likevel er middelhavsfarer er kjempegøy, men det hjelper ikke oss.
Nei, jeg stiller ikke for store krav. At man skal kunne forvente tålelig med resultater fra 700-800 millioner investerte kroner, når man i tillegg har millioner i lønn for å gjøre akkurat det, mener jeg er et minimum. Ingen forventer 100%, men de jobber i en konkurranseutsatt bransje hvor lønna gjenspeiler presset de lever under. Etter mitt syn er det ikke for høye krav å forvente at Leeds ikke henter flere De Bocker, Cibickier eller JKAs (justert for PL).
Kan heller slenge tilbake: Du stiller for lave krav til de som signeres. 

For øvrig er det viktig å påpeke at jeg ikke mener at Orta har bomma over hele linja og jeg er nøktern optimist til årets vindu - i skrivende stund. Avventer dom når vi ser hvor gode disse faktisk er, om vi klarer å beholde enten KP/R og hvem som eventuelt erstatter disse. Likevel vil jeg stå for at de tunge investeringene før og i løpet av forrige sesong i høy grad har vært massive bommer for Orta og Leeds. Stiller heller ikke spørsmålstegn til viljen hans, men evnen.
For å si det på en annen måte, man kan hente 30 Gelhardts for en Rodrigo i ren overgangssum. Så det er klart at de mest profilerte kjøpene krever høyere andel av treffsikkerhet enn en rekke unggutter som hentes til U23. Ikke bare er de dyrest og binder opp mest kapital, men vi kan heller ikke forvente at Greenwood, Gelhardt, Hjelde, Bate og hvem det måtte være går rett inn og forsterker en ellever. Mange av disse er lovende og viser gode tegn til å bli gode PL-spillere, men de trenger tid og matching før de leverer som en seniorspiller forventes å levere. Og det er bare for den lave andelen som faktisk klarer å ta steget.
At treffprosenten frem til nå har vært brukbar, er jeg helt uenig i. Lista taler for seg selv. Kinnear prøvde å heve den med å påpeke at tidligere targets de feila å hente viste seg som gode spillere, som Barnes og Gallacher. Å sitte og peke på gode fotballspillere rundt om er verdens enkleste jobb. Det blir for dumt.
Dette vinduet er et overgangsmarked hvor Orta (og Leeds) rett og slett må snu trenden. Ikke bare for hans egen del, men Leeds' videre spill i PL. Heldigvis er de tidlig på ballen i det minste, så gjenstår det å se om det virkelig er gode signeringer som ankommer.
Jeg er egentlig enig med alle her. Syntes det kanskje blir litt enkelt fremstillt.
Ser Bielsa får cred for den gode utviklingen av enkelte. Med rette selvsagt. Men bommene tilfaller Orta..Er det riktig?
Hvis Aaronson eller Kristensen viser seg å ikke fungere. Begge er gode fotballspillere, det er det ingen tvil om. Er det Orta sin feil?
Hvorfor fikk ikke Bielsa mer ut av Llorente, Koch og Rodrigo? Tre spillere som spilte på to av verdens beste landslag når de ankom. Er det Orta sin skyld at dem ikke har overbevist eller er det Bielsa & co?
Alle ønsker nok at Leeds treffer på alle signeringer. Men det skjer ikke. Det er ingen klubber som gjør det. Treffer man på halvparten så tror jeg det er bra. Det er så mange faktorer som spiller inn. Det holder ikke å være en jævlig god fotballspiller.
Radrzianni har jo sagt selv at modellen de valgte første perioden i Leeds var totalt skivebom. Det kulimerte jo i twitter innlegget vedr Wolves modellen etter vi ble grust på eget gress. Altså bare noen måneder før Bielsa og grunnen til at vi sitter her idag med en annen modell (ref Leicester modellen), annen tropp (størrelse) og en helt egen forventning om å utvikle spillere. Siste er jo det viktigste for hvorfor Marsch ble valgt. Det sammen med at han var interessert i å ta alt som er lagt ned av ressurser rundt treningsmetodikk videre. Her var vi fortsatt blant de beste i ligaen forrige sesong.
Man kan vel stille spørsmålstegn ved Bielsa rundt hvorfor Drameh, Summerville etc ikke fikk mer fokus, for dette er jo spillere vi skal ha avkastning på i fremtiden. Llorente og Rodrigo er jo først og fremst rollespillere som Kristensen og Roca idag, eller Bamford og Forshaw da vi var i CC.
Personlig synes jeg de to spanjolene har levert helt greit. På sitt beste veldig bra, men jevnt over helt middels. Noe som også gjenspeiler det de har prestert tidligere i karrieren. Ingen av dem er eller har vært noe voldsomt innflytelsesrike på sine landslag eller sine klubblag med små unntak.
Men som Dennis påpekte vedr Kinnear (Gallagher og Barnes), så kunne det faktisk vært annerledes den sommeren om White og Watkins kom inn istedenfor. Enkelt er det ikke.
White så vi jo nivået til i Leeds og under Bielsa. Watkins har vel vært helt "så der" i Villa, men da hadde vi ihvertfall hatt en spiss. Jeg synes det har vært tydelig tidlig at Rodrigo ikke passer noe høyoktan fotball i en liga der tempo og fysikk skiller seg fra andre toppligaer.
Til slutt synes jeg også det er på sin plass at Orta får kritikk for spillere han henter og trenere han ansetter. Han ansetter den han mener passer best til modellen. I dette tilfelle er det jo en trener i Marsch som har tankesettet til å jobbe videre med stallen, fortsette treningsregime og utvikle- og videreutvikle spillere i form av modellen. (Her forventer jeg mye)
Ifølge Marsch selv på et nivå vi aldri har vært på før som klubb. (Ref intervju vedr 3 års plan).
Personlig tror jeg vi ikke kommer der, men etablerer vi oss ikke som topp 6 klubb neste 3 årene så må jo Orta ta det på sin kappe. Da har vi jo bommet grovt på forvaltningen av det vi la til grunn sommeren 18. For vi jobber jo etter målsetninger i Leeds? pompøse 5- års målsetninger der vi bruker media for alt det er verdt for å skape enda mer ståhei rundt brandet Leeds?
I tillegg må jobb som sportsdirektør, kommersiell direktør eller tilsvarende rolle i Leeds henge rimelig høyt i fotballeuropa. Leveres det ikke til de målene som er satt så kan det jo være lurt å la andre krefter prøver seg. Finnes jo flust av gode fotballedere der ute på et nivå der de faktisk år etter år presterer best på de høyeste arenaer. Bruker man omgivelsenes engasjement til å sette skyhøye ambisjoner, så må man tåle kritikk går det dårlig. Det er jo resultatdrevet og hele organisasjonen er jo satt opp slik at alt er målbart og det kan jo i utgangspunktet lett ses hvor problemet ligger hvis vi ikke progresserer slik vi skal. Potensial, ressurser, kompetanse, økonomi i statistikk (tilgjengelig for alle) gir jo en ganske god pekepinn på om man treffer under eller over når sesongen er ferdig. Vil også legge til at Orta hovedansvaret for sammensetning av stall fra senior og ned. Her er jo manglene tydelige for de aller fleste. Et nedrykk for U-23 var unngåelig. En mann (Bielsa) på 1 års kontrakt kan ikke ta hovedansvaret på en ungdomssatsing som strekker seg neste 5-10 år. Jeg tror nok Bielsa var mer førende enn hva Marsch kommer til å være, men nekter å tro at Bielsa var SÅ aktiv i administrative oppgaver i Leeds vedr klubbdrift og sport på lang sikt.
Er egentlig litt delt ifht Orta. Tok hans parti voldsomt i beg av Bielsas tid. Fjoråret var for meg en skuffelse. Man ser konjunkturene av et meget spennende lag nå får vi inn 1-2 til av kvalitet og forbehold at vi står av interesse fra Kalv og Ralph, men veldig usikker på trenerteam etter hva jeg så i fjor. I tillegg synes jeg det er en voldsom risikosport disse kjøpene fra enten ymse ligaer eller av spillere som har spilt lite kamper i grunn. Igjen, så er det fysiske Premier League - 38 kamper +++ . I tillegg tilsier modellen slank tropp, kampkjøret i Leeds er nok på nivå med de øverste plasserte klubbene fordi vi er så utsatt ved skader etc.
Det har også vært svake resultater, manglende evne til å se åpenbare feil gjennom lang tid og en gjennomføring i kamper som på sitt verste har vært skrekkelig. Ut fra erfaring så vet man jo hvor sjeldent man opplever en trener og et trenerteam som klarer å sette sammen et tankesett og en samhandling som gir både seiere og feiende god fotball. Vi er jo avhengig av begge to siden vi skal videreutvikle spillere. Den defensive strukturen får nok flere gode trenere til, men offensive er det ofte langt mellom hver gang man opplever.
Våre beste spillere siste 5 årene er jo av spillere som først og fremst er vant med den britiske fotballen og kulturen og i tillegg har jevnt over godt med kamper på høyt nivå.
Slik jeg rangerer de beste performarne siste årene: Phillips (Ralph), White, Dallas, Pablo, Bamford, Cooper, Harrison, Ayling. . Er ikke sikkert man skal lese for mye ut av det, men tar man de "større" utenlandske kjøpene så føler jeg vi får mer igjen for spillere som er vant til landet, kulturen og alt det innebærer. Egentlig bare Ralph som stikker seg ut slik jeg ser det.
Vi må også ta med at 3 er innom det engelske landslaget med en Harrison ikke veldig langt unna. Det er ut fra startposisjon en gedigen prestasjon.
Av disse 9 kommer faktisk 4 signeringer fra Cellino eraen. Pluss at Kalvin ble tatt opp i samme era.
Det sier jo litt om hvor
lite innflytelsrike spillere vi har klart å erverve oss siste årene med tanke på økte ressurser, mer økonomi og en klubb plassert et helt annet sted på kartet.
Selv om vi skal ha tålmodighet med 4-5 unge spillere som jeg har veldig troa på, men som sagt ikke akkurat der skoen har trykket siste årene.