Rykter: Spillere inn og spillere ut, del 26

Started by Promotion 2010, April 03, 2019, 13:11:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 19 Guests are viewing this topic.

Kato

Ryktes i dag at Rak-Sakyi har valgt Sheffield United.

Begynner å få et solid mannskap der. O'Hare - Hamer er vel den beste midtbanen i ligaen. Opprykksfavoritter.

Asbjørn

Quote from: Kato on August 07, 2024, 22:25:41Ryktes i dag at Rak-Sakyi har valgt Sheffield United.

Begynner å få et solid mannskap der. O'Hare - Hamer er vel den beste midtbanen i ligaen. Opprykksfavoritter.

Like fullt har Eirik Aase Middlesbrough, Burnley, Leeds og Coventry over de i tipset sitt.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sydhagen

Quote from: Kato on August 07, 2024, 22:25:41Ryktes i dag at Rak-Sakyi har valgt Sheffield United.

Tipper Sheff Utd sin manager får fyken innen jul. Funker sjelden når man henter tilbake en gammel helt for å gjenskape gammel magi.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Fantasyland

6-7 plass på Blades. Et lag som i det stille har bygd godt og kan bli skumle er derimot Coventry.

Fantasyland

Lyall Thomas
@SkySportsLyall
#Leeds still negotiating for Jonathan Rowe; willing to increase the amount they can pay and get closer to #Norwich's valuation. More on
@SkySportsNews
 today and here: https://skysports.com/football/live-blog/31771/12476234/transfer-centre-live-fofana-sancho-gallagher-latest #LUFC

Dennis

Det ryker altfor mye til at ikke Leeds og Norwich er i (slutt-)forhandlinger om Rowe. Jeg har ikke sett mye av han, men med unntak av en prematur retur fra skade i PO mot Leeds, har han sett ut som en uslepen diamant de gangene jeg har sett Norwich. Driblesterk og vanskelig å ta ballen fra når han dropper skulderen og setter fart. En spennende spiller.

I tillegg er han tilnærmet tobeint og målene kommer både fra innside høyre og utside venstre. Flott med en anvendelig spiller og om dette ikke skal åpne for et Gnonto-salg, vil vi da ha tre spillere som alle kan bekle begge kantene. I tillegg til duoen Rutter/Aaronson som kan dele på CAM og eventuelt en bredere rolle og tilby noe litt annet.

Fortsatt redd at det åpner for Gnonto-salg om Rowe kommer inn, men vi bør jo selvsagt ha dekning der over en lang sesong. I fjor hadde vi Summerville og Anthony, i tillegg til de nevnte. De er begge borte og det er ikke avansert matematikk. Nå er derimot Aaronson tilbake også, med litt andre ferdigheter og kommer Rowe og de øvrige blir, så er det bra forspent fremover i banen. Jeg har også mer tro på Piroe i år. Joseph ser faktisk ut som vår startende #9 og det bidrar til at Bamford kan være en "bonus" når han er frisk. Joseph ser ut til å ha noe av de samme pressegenskapene som Pat, men ser langt mer ut som en naturlig goalgetter. Om han kan være en blanding av arbeidsmoralen og bidra med løpene til Bamford, samt avslutninger i retning Piroe, så blir det meget bra.

Skulle fortsatt likt å se en CM med kreative ferdigheter og overblikk, men Rothwell skal ha bedre offensive ferdigheter enn Kamara. I tillegg er Crew spennende og høyt ansett, så kanskje er han der allerede. Likevel, det virker utvilsomt at Leeds jaktet Sara, så kanskje kommer det en der allikevel. Drømmen hadde vært Gustavo Hamer, men det er ikke veldig sannsynlig.

Kommer Rowe, ønsker jeg meg:
- ingen ytterligere ut (utover Wöber)
- kreativ midtbanespiller
- venstreback

Man kan alltid finne bedre spillere, men vi bør være godt skodd for sesongen om dette blir stallen pr 1. september.
Marching on together!

Blank_File

Quote from: Dennis on August 08, 2024, 15:09:34Kommer Rowe, ønsker jeg meg:
- venstreback

Man kan alltid finne bedre spillere, men vi bør være godt skodd for sesongen om dette blir stallen pr 1. september.
Jeg beholder gjerne Wöber, men ellers 100% enig.

Asbjørn

Quote from: Dennis on August 08, 2024, 15:09:34Det ryker altfor mye til at ikke Leeds og Norwich er i (slutt-)forhandlinger om Rowe.

Ja, virker som dette er en pågående prosess når en ser hva som skrives om hva som foregår. Manageren svarer jo som en manager skal svare, men det er jo ikke uten grunn de er i god prosess med en spiller som kan være Rowes erstatter.

Donnohue siterer fra Norwich pre match presser med sin egen kommentar under...

https://x.com/JoeDonnohue/status/1821545836821586104

Norwich coach Johannes Hoff Thorup on Jon Rowe & Adam Idah: "These guys have trained with the group, they're important & that's how it is. We can't affect whether there is an offer, that's what I tell the players on a daily basis. Their heads are ready to perform here." #lufc

Thorup also confirms the club's interest in Red Bill Salzburg winger Forson Amankwah, saying it's not a 'done deal' but more like '50-50' at this moment in time. Make of that what you will.
Tell me  Tell me

Dylan

peacock

Forstår ikke dette "maset" om Hamer. Småtjukk, lat og oppskrytt.

leedslife

Quote from: Blank_File on August 08, 2024, 15:19:10
Quote from: Dennis on August 08, 2024, 15:09:34Kommer Rowe, ønsker jeg meg:
- venstreback

Jeg beholder gjerne Wöber, men ellers 100% enig.

Kan se ut som han velger enn Klich tilnærming kontra O'Kane godeste Woeber og virkelig kjemper her.
Det er en stor thumps up fra meg.
Synes mye av prestasjonene til Woeber har kommer bak mikrofonen og ikke på banen.

Eriksen55

Quote from: Dennis on August 08, 2024, 15:09:34Det ryker altfor mye til at ikke Leeds og Norwich er i (slutt-)forhandlinger om Rowe. Jeg har ikke sett mye av han, men med unntak av en prematur retur fra skade i PO mot Leeds, har han sett ut som en uslepen diamant de gangene jeg har sett Norwich. Driblesterk og vanskelig å ta ballen fra når han dropper skulderen og setter fart. En spennende spiller.

I tillegg er han tilnærmet tobeint og målene kommer både fra innside høyre og utside venstre. Flott med en anvendelig spiller og om dette ikke skal åpne for et Gnonto-salg, vil vi da ha tre spillere som alle kan bekle begge kantene. I tillegg til duoen Rutter/Aaronson som kan dele på CAM og eventuelt en bredere rolle og tilby noe litt annet.

Fortsatt redd at det åpner for Gnonto-salg om Rowe kommer inn, men vi bør jo selvsagt ha dekning der over en lang sesong. I fjor hadde vi Summerville og Anthony, i tillegg til de nevnte. De er begge borte og det er ikke avansert matematikk. Nå er derimot Aaronson tilbake også, med litt andre ferdigheter og kommer Rowe og de øvrige blir, så er det bra forspent fremover i banen. Jeg har også mer tro på Piroe i år. Joseph ser faktisk ut som vår startende #9 og det bidrar til at Bamford kan være en "bonus" når han er frisk. Joseph ser ut til å ha noe av de samme pressegenskapene som Pat, men ser langt mer ut som en naturlig goalgetter. Om han kan være en blanding av arbeidsmoralen og bidra med løpene til Bamford, samt avslutninger i retning Piroe, så blir det meget bra.

Skulle fortsatt likt å se en CM med kreative ferdigheter og overblikk, men Rothwell skal ha bedre offensive ferdigheter enn Kamara. I tillegg er Crew spennende og høyt ansett, så kanskje er han der allerede. Likevel, det virker utvilsomt at Leeds jaktet Sara, så kanskje kommer det en der allikevel. Drømmen hadde vært Gustavo Hamer, men det er ikke veldig sannsynlig.

- venstreback

Rowe har produsert mest som 10er faktisk

Spilt mest venstreving
30 kamper - 6 mål - 3 assist

10er
26 K - 12 m - 3 a

Høyreving
18 K - 7m - 3 a

Tenker Gnonto venstre, Rowe 10er og Rutter høyre hadde blitt helt magisk bak Joseph  :)

Men ja, mange andvendlige spillere og muligheter for litt variasjon

Vil du ha Wöber ut?

stian

Quote from: Eriksen55 on August 08, 2024, 18:15:17
Quote from: Dennis on August 08, 2024, 15:09:34Det ryker altfor mye til at ikke Leeds og Norwich er i (slutt-)forhandlinger om Rowe. Jeg har ikke sett mye av han, men med unntak av en prematur retur fra skade i PO mot Leeds, har han sett ut som en uslepen diamant de gangene jeg har sett Norwich. Driblesterk og vanskelig å ta ballen fra når han dropper skulderen og setter fart. En spennende spiller.

- venstreback

Spilt mest venstreving

10er
26 K - 12 m - 3 a

Høyreving
18 K - 7m - 3 a

Tenker Gnonto venstre, Rowe 10er og Rutter høyre hadde blitt helt magisk bak Joseph  :)

Vil du ha Wöber ut?

Når jeg ser det oppsettet som Eriksen beskriver her, så er det altså et arsenal av angrepsmuligheter til å være championship. Det blir beintøff konkurranse om plassene og alle muligheter til å kunne gjøre grep fra benken. Hvis en eller flere av spissene melder seg på som en klassisk 9'er så har vi faktisk flere offensive kvartetter som kan bli nærmest ustoppelige. En anvendelig Rowe kan være brikken som får dette til å virkelig klikke på plass.

Eriksen55

Quote from: stian on August 08, 2024, 18:48:08
Quote from: Eriksen55 on August 08, 2024, 18:15:17

- venstreback

Spilt mest venstreving

10er
26 K - 12 m - 3 a

Høyreving
18 K - 7m - 3 a

Vil du ha Wöber ut?

Når jeg ser det oppsettet som Eriksen beskriver her, så er det altså et arsenal av angrepsmuligheter til å være championship. Det blir beintøff konkurranse om plassene og alle muligheter til å kunne gjøre grep fra benken. Hvis en eller flere av spissene melder seg på som en klassisk 9'er så har vi faktisk flere offensive kvartetter som kan bli nærmest ustoppelige. En anvendelig Rowe kan være brikken som får dette til å virkelig klikke på plass.

Håper virkelig Rowe inn ja. Mulighet for å sende innpå James, Piroe og Bamford i tilegg- Ingen matcher det i CC

Dennis

Quote from: Eriksen55 on August 08, 2024, 18:15:17Vil du ha Wöber ut?

Ja.

Trenger folk som vil være i klubben. Ser ut til å være bak Struijk pt og han stakk med halen mellom beina som potensielt viktig brikke i fjor.

Ikke så sikker på at "krigeren" Max takler benken/utfordrerposisjon noe bedre.
Marching on together!

Asbjørn

Quote from: Dennis on August 08, 2024, 19:11:25Ja.

Trenger folk som vil være i klubben.

Du hørte/leste Farke på presseren:
I was not sure before pre-season started because as I mentioned earlier with Max Wober, it was doubtful how he would present himself after he came back.
....
DF: No, not one player was in my office to rule themselves out. Not at all.

Farke on Wober future
DF: He was a bit longer involved in the tournament [Euros], it was more difficult and we had a good chat on the telephone when he was playing for Austria. Then I allowed him 2.5 weeks of holiday to clear his head and come back. The chat was I want to be there and prove my worth.
...
 Max was a bit careful to be too loud within the group, wants to adapt, especially in the German training camp. We sit together after the first three weeks of training and he said straight away, knocked on my office, he said 'boss sorry am I allowed to come in, I'm 100 per cent convinced, I want to be here.'

Mht det siste, det har eg også tenkt på, det vil ikke være bra for selvfølelsen hans, reserve i Championship. Men så er det opp til ham selv da, å vise seg uunværlig - heldigvis for ham har han minst tre posisjoner han kan spille i. Han vil uansett få lenty med spilletid.
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Quote from: Asbjørn on August 08, 2024, 19:22:01
Quote from: Dennis on August 08, 2024, 19:11:25Ja.

Trenger folk som vil være i klubben.

Du hørte/leste Farke på presseren:
I was not sure before pre-season started because as I mentioned earlier with Max Wober, it was doubtful how he would present himself after he came back.
....
DF: No, not one player was in my office to rule themselves out. Not at all.

Farke on Wober future
DF: He was a bit longer involved in the tournament [Euros], it was more difficult and we had a good chat on the telephone when he was playing for Austria. Then I allowed him 2.5 weeks of holiday to clear his head and come back. The chat was I want to be there and prove my worth.
...
 Max was a bit careful to be too loud within the group, wants to adapt, especially in the German training camp. We sit together after the first three weeks of training and he said straight away, knocked on my office, he said 'boss sorry am I allowed to come in, I'm 100 per cent convinced, I want to be here.'

Mht det siste, det har eg også tenkt på, det vil ikke være bra for selvfølelsen hans, reserve i Championship. Men så er det opp til ham selv da, å vise seg uunværlig - heldigvis for ham har han minst tre posisjoner han kan spille i. Han vil uansett få lenty med spilletid.
Nå vil tiden vise
Quote from: Dennis on August 08, 2024, 19:11:25
Quote from: Eriksen55 on August 08, 2024, 18:15:17Vil du ha Wöber ut?

Ja.

Trenger folk som vil være i klubben. Ser ut til å være bak Struijk pt og han stakk med halen mellom beina som potensielt viktig brikke i fjor.

Ikke så sikker på at "krigeren" Max takler benken/utfordrerposisjon noe bedre.
Jeg tenker at visst en nokgså begrenset fotballspiller ikke har større mental kapasitet enn det så vil det neppe være liv laga i verken Leeds eller den engelske ligaen.
Hvordan Klich angrep situasjonen sommeren 18 bør være et kroneksempel til etterfølgelse hvis spillere vil opp og frem i en klubb og liga med forventninger. (om det gjelder videre karriere i Leeds eller andre steder senere)
Du skal altså spille for en klubb som er soleklar opprykksfavoritt og som vil dominere majoriteten av kampene.
Prosjekt Leeds eller Farke om du vil ser langt klarere og mer solid ut enn på denne tiden i fjor - tross spillersalg.
For en  så god posessionspiller som Woeber med et slikt register av offensive spillere rundt seg, mot lag som ikke er all verdens i kvalitet - der han mao blir lite exposed for manglende tempo, posisjonering og forståelse, så bør det være alle mors sjanse for å virkelig kunne restarte en karrier som har sett langt likere ut årene i nederland og spania enn i hjemlig liga før overgangen til Leeds.
Nøkkeltallene til Firpo i posession på 22 ish kamper var direkte imponerende. Man bør få implementert ferdighetene til Woeber i posession på samme vis. For der hadde vi mangler i fjor og du får neppe en bedre possesionorientert forsvarsspiller i CC.
Og kampene der vi trenger tålmodighet mot lag som bruker tiden sin på kast, drøying av tid og ligger nede på 30 meter kommer ganske fort.

Dennis

Så presser og det er selvsagt bra om Max 'angrer' og beviser seg både god nok og lojal mot arbeidsgiver.

Men han bidro til problematikken i fjor og selv om han 'bare' benytta seg av den sinnssyke klausulen Orta og co gav spillerne, så forventa tydeligvis Farke at han hadde tenkt å bli i fjor også.

Intet er bedre enn om Brenden og Wøber får en kjempesesong, men det blir ingen happy clapping fra meg. De får bevise kvalitet og vilje først. Som Gnonto i fjor.

Nå må man selvsagt ta alle ord Angus Kinnear sier med en klype salt som alle politikere, men han sa tidligere at det ikke ville være problem med lånene denne sesongen. Så viste det seg ikke helt å stemme: Harrison og Marc Roca (og Sinisterra om han ikke ble solgt) hadde fortsatt muligheten.

Hadde vært artig å vite om Aaronson og Wøber har denne klausulen i sommer eller ikke.
Marching on together!

Kato

Wøber er gone når vi snakker 1. september. Det er mitt bet.

Josch

Wøber og Aronson har kommet til Leeds med noen betingelser.:
Rykker Leeds ned så skal de kunne velge å bli lånt ut.

Dette er mest for å ikke gå ned i lønn. Det er lite trolig at de vil spille ch.ship med lavere lønn enn nødvendig. Skal de bli så må Leeds betale dem god lønn. Jeg vil tro at de fortsatt har opsjon på utlån.

Fantasyland

Quote from: Josch on August 08, 2024, 23:33:12Wøber og Aronson har kommet til Leeds med noen betingelser.:
Rykker Leeds ned så skal de kunne velge å bli lånt ut.

Dette er mest for å ikke gå ned i lønn. Det er lite trolig at de vil spille ch.ship med lavere lønn enn nødvendig. Skal de bli så må Leeds betale dem god lønn. Jeg vil tro at de fortsatt har opsjon på utlån.

Denne klausulen var BARE gyldig sesongen etter nedrykk. Eneste unntak er Jack Harrisson og Rasmus Kristensen...som begge er lånt ut igjen. Wöber ville garantert vært kjapt tilbake i Tyskland om denne klausulen fortsatt hadde vært gjeldende.

Eriksen55

Selvfølgelig hadde han vært det, skulle bare mangle. Det betyr ikke at han ikke er topp motivert for å prestere for Leeds.

Som jeg har sagt i en annen tråd. Det er nok flere sider av saken og sikkert flere grunner til at alle som hadde muligheten forlot skuta - Vi kan ikke kreve lojalitet av spillerne. De er ikke supportere sånn som oss. Hva de har blitt lovet, hva som evt har skjedd av løftebrudd, hvordan de trives utenfor, lønn, ambisjoner, etc. Utrolig mange  faktorer som påvirker.

Anbefaler å se intervjuet med Rutter som kom ut nå nylig. Der forklarer han hvordan han opplevde fansen og hvordan han hadde det. Om han hadde pakket sakene sine og reist så er det fullt forståelig. Han vurderte også det. Heldigvis ble han! Tipper flere av de som stakk ikke sitter på en opplevelse av at Leeds har verdens beste supportere...Harrison og Mora kommenterte også noe om dette.

auren

Canary Corner
@NCFC_Transfers
Based on the Q&A that happened tonight with Ben Knapper and what has been passed back from that. Leeds won't be getting Rowe unless they offer a very large amount of money, a ridiculous sum. Feeling you get from the Sporting Director is that he won't be going anywhere. #NCFC

Går et lite rykte på Waccoe at vi bare har rundt 10 millioner å bruke på spillere.

Til lengre tid som går, jo mer sannsynlig at vi ikke får til Rowe-overgangen. Burde ha klart å få til en signering eller to denne uka. Tipper dog de sitter rolig i båten etter en god pre season og alle mann skadefrie...

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Dennis

Quote from: Eriksen55 on August 09, 2024, 09:33:01Selvfølgelig hadde han vært det, skulle bare mangle. Det betyr ikke at han ikke er topp motivert for å prestere for Leeds.

Som jeg har sagt i en annen tråd. Det er nok flere sider av saken og sikkert flere grunner til at alle som hadde muligheten forlot skuta - Vi kan ikke kreve lojalitet av spillerne. De er ikke supportere sånn som oss. Hva de har blitt lovet, hva som evt har skjedd av løftebrudd, hvordan de trives utenfor, lønn, ambisjoner, etc. Utrolig mange  faktorer som påvirker.

Anbefaler å se intervjuet med Rutter som kom ut nå nylig. Der forklarer han hvordan han opplevde fansen og hvordan han hadde det. Om han hadde pakket sakene sine og reist så er det fullt forståelig. Han vurderte også det. Heldigvis ble han! Tipper flere av de som stakk ikke sitter på en opplevelse av at Leeds har verdens beste supportere...Harrison og Mora kommenterte også noe om dette.

Du har selvsagt poeng i det du skriver og lojalitet blant spillere finnes knapt. Dog er det ikke uhørt, med feks Phillips da han tok et år til fremfor å spille PL for Villa.

At fansen kan være destruktive vet man, men inne på ER (og borte) er det som regel massiv støtte fra Leedsfansen.

Wøber var ansett som en viktig brikke for Farke og valgte å stikke. Jeg tror ikke det ligger så mye mer bak der. Så er det nok mer innvikla når det gjelder andre, i den grad at det virker som Leeds av en eller annen merkelig grunn har 'sikra' økonomien ved nedrykk ved å tilby spillerne låneklausul fremfor å ha lønnskutt i avtalen. Merkelig, men det er ikke noe å gjøre ved det. Som Farke sa nylig; Leeds betaler enda for gamle synder. Forhåpentligvis ikke altfor lenge til.

Jeg ville også snudd på det du sier. Man buer ikke på egne spillere, men å hylle disse umiddelbart forstår jeg heller ikke. Nå er det vel ingen hylling på gang, men vi er supportere av klubben Leeds. Så lenge spillerne ønsker det samme som fansen, er vi også fans av de. Når de furter og vil vekk og truer med rettslige skritt etc, så bryter spillerens og fansens interesse seg i hva som er best for klubben.

Derfor mener jeg at Aaronson og Wøber virkelig har noe å bevise. Det handler ikke om å bue, men fansen må få lov til å si hva de mener om hva som skjedde i fjor. De var tross alt ikke bedre enn at de rykka ned, men mente selv at de var for gode for klubben. Det er et godt stykke mellom disse to (og Rasmus, Roca og co) og Buffon og Del Piero, som ble på tross av at de selv ikke hadde skyld i nedgradering. Da kan man snakke om lojalitet.

Så er det også langt fra disse til en viss Harry Kewell, som både tok med seg alle pengene i en vanskelig tid og deretter pissa på minnet til to døde fans.

Så trenger man selvsagt ikke være enig med meg i dette. Om man tar imot med åpne armer og alt er glemt, eller er litt avventende i jubelen når navnet ropes opp er opp til hver og en.

Det beste hadde vært om de begge fikk en strålende sesong. Bidrar de til opprykk er det lite som er et bedre plaster enn det.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on August 09, 2024, 10:13:46
Quote from: Eriksen55 on August 09, 2024, 09:33:01Selvfølgelig hadde han vært det, skulle bare mangle. Det betyr ikke at han ikke er topp motivert for å prestere for Leeds.

Du har selvsagt poeng i det du skriver og lojalitet blant spillere finnes knapt. Dog er det ikke uhørt, med feks Phillips da han tok et år til fremfor å spille PL for Villa.

At fansen kan være destruktive vet man, men inne på ER (og borte) er det som regel massiv støtte fra Leedsfansen.

Wøber var ansett som en viktig brikke for Farke og valgte å stikke. Jeg tror ikke det ligger så mye mer bak der. Så er det nok mer innvikla når det gjelder andre, i den grad at det virker som Leeds av en eller annen merkelig grunn har 'sikra' økonomien ved nedrykk ved å tilby spillerne låneklausul fremfor å ha lønnskutt i avtalen. Merkelig, men det er ikke noe å gjøre ved det. Som Farke sa nylig; Leeds betaler enda for gamle synder. Forhåpentligvis ikke altfor lenge til.

Jeg ville også snudd på det du sier. Man buer ikke på egne spillere, men å hylle disse umiddelbart forstår jeg heller ikke. Nå er det vel ingen hylling på gang, men vi er supportere av klubben Leeds. Så lenge spillerne ønsker det samme som fansen, er vi også fans av de. Når de furter og vil vekk og truer med rettslige skritt etc, så bryter spillerens og fansens interesse seg i hva som er best for klubben.

Derfor mener jeg at Aaronson og Wøber virkelig har noe å bevise. Det handler ikke om å bue, men fansen må få lov til å si hva de mener om hva som skjedde i fjor. De var tross alt ikke bedre enn at de rykka ned, men mente selv at de var for gode for klubben. Det er et godt stykke mellom disse to (og Rasmus, Roca og co) og Buffon og Del Piero, som ble på tross av at de selv ikke hadde skyld i nedgradering. Da kan man snakke om lojalitet.

Så er det også langt fra disse til en viss Harry Kewell, som både tok med seg alle pengene i en vanskelig tid og deretter pissa på minnet til to døde fans.

Så trenger man selvsagt ikke være enig med meg i dette. Om man tar imot med åpne armer og alt er glemt, eller er litt avventende i jubelen når navnet ropes opp er opp til hver og en.

Det beste hadde vært om de begge fikk en strålende sesong. Bidrar de til opprykk er det lite som er et bedre plaster enn det.
Eneste det intervjuet bekrefter er en klubbledelse som hadde gått fullstendig opp i liminga.
Som om et eierskap på sjette året og en sportsdirektør på femte året ikke var fult klart over trøkket rundt Leeds, forventningene rundt Leeds og i hvilken posisjon klubben fant seg i.

De hadde stort sett stått til stryk siden sommeren før sesonge 21/22. Forholdet til supporterne havarerte med hvordan de behandlet Bielsa situasjonen.

Der vi stårt trengte en spiss som forhåpentligvis kunne skyte oss til fornyet kontrakt kom altså i Januar.Rutter signeringen er altså bare noen uker før de største konfliktene rundt klubb/supportere (Schreuder sagaen) jeg har opplevd siden Cellino.

Presset i Leeds er udiskutabelt og viden kjent. Og hvis den ikke er viden kjent så bør en av de første pitchene til en sportsdirektør inneholde forventninger, kapasitet og eksponering.
Så får man dette selvfølgelig på godt og vondt som i alle andre klubber. Hos noen med mer effekt enn andre og da spesielt av oss.
Men poenget er at alt rundt sportslig nedtur, total feilslått spillerlogistikk etc ligger helt og alene på klubben og sportslig drift. Alt annet er vas.
Det er underholdning vi driver med tross alt.
Historien i Leeds siste 2 tiårene viser en klubb på nivå 2 med spillere og trenere på nivå 2. Potensiale og forventingene tilhører et helt annet sted. Noe synlighet og eksponering viste ettertrykkelig etter opprykket og første sesong under Bielsa.
Det har mao vært en ekstrem mismatch i forhold til potensial/forventning hos klubb/supportere til det vi har vervet til oss av kvalitet - om det er eiere, spillere, trenere eller annen sportslig kompetanse i snart tre tiår.

I tillegg så er Premier League  også langt mer familieorientert og sikkert enn veldig, veldig mange andre ligaer der du har et langt større miljø for ultras, hooligans og der demografien støtter mer opp om ytringer og trusler som vil påvirke spillerenes sikkerhet og prestasjoner fra tribunen.
Eksponeringen og trøkket er utvilsomt større i England. Så sånn sett kan det vært naturlig at flere av spillerne først begynte å prestere på et nivå ned i kvalitet og eksponering. Så tenker jeg flere "eksperter" og meningsbærere har et større ansvar med hvordan man omtaler klubber, ledere, trenere og spillerprestasjoner.
Det er trist når det blir mobbing.
Uten å nevne navn, men..Man kan jo se på om man skal skille mellom feks stick to football og opplading og kamp coveragen til Sky.
Det første er utvilsomt et goodfeel program med humor, mens det andre bør å større grad ha seriøsitet og analyser som fokus annet enn rants og uthenging som man har sett de siste 4-5 årene.

Dennis

Helt enig i det du skriver Leedslife.

Hadde helt glemt Schreuder! Herrefred for en flau tid vi har vært gjennom.

Ellers er det også rart at 49ers/Marathe vasker seg for alt som skjedde under Rad ja. Noen, inkludert de selv, påpeker at han hadde majoritet.

Det stemmer jo det, men de satt i styret og var så vidt minoritet også. Det fungerer jo ikke sånn i praksis, når Rad var helt avhengig av 49ers kapital også. Blir for dumt å forsøke og lure folk med sånne påstander.

Eksempelvis er vel ikke dette bekrefta, men jeg mener å huske at det var 49ers som gjorde at ikke JH ble sendt til Leicester og heller tatt en Dan James på. Orta/Rad mente vel han skulle finansiere Rutter.

Likevel, kun tre måneder etter får JH den samme idiotiske låneklausulen i ny kontrakt når Leeds har begge beina planta i sumpa og nedrykk var høyst sannsynlig. Om han ikke hadde lønnskutt i eksisterende kontrakt og det var en nødvendighet, så er ikke det et testament på noe bedre økonomisk styring.

Igjen, de kan påberope seg minoritet, men så har de også beholdt Angus Kinnear som skreiv under på disse kontraktene. Hadde de revet seg så i håret hadde vel han vært den første ut døra etter TO i fjor sommer?

Leeds handla på kredittkortet og skyldte over 2 mrd kroner i siste (offentliggjorte) regnskapsperiode. En helt vanlig øvelse for klubber, men det må betales. Leeds gikk ned med 1,5 millioner pund på bok. En sum et par lokale næringsdrivende kamerater kan matche! (Dessverre ikke jeg  ;D )

Jeg tror Leeds selv med opprykk måtte solgt spillere. Vi må også huske at vi ikke får alle pengene for Gray, Kamara og Summerville i sommer.

Marathe kan selvsagt ikke gå ut offentlig og fortelle hvor mye Leeds kan bruke og at vi må selge de største verdiene i spillerstallen. Det er selvmord på overgangsmarkedet. Men jeg føler de tidligere har gjort mer for å gi inntrykk av at det var cash der, selv om PSR ville hindre spending. De har før - gjennom politiker Kinnear - sagt dette og at opprykk ville legge til rekke for store investeringer på og utenfor banen. Jeg er ikke så sikker lenger.

Så er vel dette potensielt målet til RB, men forhåpentligvis ikke med en ny klubbidentitet.

Jeg vet for øvrig heller ikke om RB kjøpte aksjer av eksisterende aksjonærer eller nyutstedte aksjer. Om det ikke var en emisjon, men aksjer handlet av Will Ferrell, golf- og NBA-utøvere, vil det I tilfelle ikke ha betydd ett pund inn i klubbkassa.

Som K Maguire sier også: en rekordstor sponsoravtale i Ch kan fort være såpass lav som 2 mill pund i året. Det rekker ikke til å betale stort mer enn strømmen på TA og ER antakelig. Langt mindre forfall på Rutter, Aaronson og co. Om ikke sponsoravtalen relativt sett var høy, med både sponsorplass og noen aksjer på kjøpet?

Leeds må opp i år. Ellers blir det fryktelig, fryktelig tøft.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on August 09, 2024, 10:58:09Helt enig i det du skriver Leedslife.

Hadde helt glemt Schreuder! Herrefred for en flau tid vi har vært gjennom.

Ellers er det også rart at 49ers/Marathe vasker seg for alt som skjedde under Rad ja. Noen, inkludert de selv, påpeker at han hadde majoritet.

Det stemmer jo det, men de satt i styret og var så vidt minoritet også. Det fungerer jo ikke sånn i praksis, når Rad var helt avhengig av 49ers kapital også. Blir for dumt å forsøke og lure folk med sånne påstander.

Eksempelvis er vel ikke dette bekrefta, men jeg mener å huske at det var 49ers som gjorde at ikke JH ble sendt til Leicester og heller tatt en Dan James på. Orta/Rad mente vel han skulle finansiere Rutter.

Likevel, kun tre måneder etter får JH den samme idiotiske låneklausulen i ny kontrakt når Leeds har begge beina planta i sumpa og nedrykk var høyst sannsynlig. Om han ikke hadde lønnskutt i eksisterende kontrakt og det var en nødvendighet, så er ikke det et testament på noe bedre økonomisk styring.

Igjen, de kan påberope seg minoritet, men så har de også beholdt Angus Kinnear som skreiv under på disse kontraktene. Hadde de revet seg så i håret hadde vel han vært den første ut døra etter TO i fjor sommer?

Leeds handla på kredittkortet og skyldte over 2 mrd kroner i siste (offentliggjorte) regnskapsperiode. En helt vanlig øvelse for klubber, men det må betales. Leeds gikk ned med 1,5 millioner pund på bok. En sum et par lokale næringsdrivende kamerater kan matche! (Dessverre ikke jeg  ;D )

Jeg tror Leeds selv med opprykk måtte solgt spillere. Vi må også huske at vi ikke får alle pengene for Gray, Kamara og Summerville i sommer.

Marathe kan selvsagt ikke gå ut offentlig og fortelle hvor mye Leeds kan bruke og at vi må selge de største verdiene i spillerstallen. Det er selvmord på overgangsmarkedet. Men jeg føler de tidligere har gjort mer for å gi inntrykk av at det var cash der, selv om PSR ville hindre spending. De har før - gjennom politiker Kinnear - sagt dette og at opprykk ville legge til rekke for store investeringer på og utenfor banen. Jeg er ikke så sikker lenger.

Så er vel dette potensielt målet til RB, men forhåpentligvis ikke med en ny klubbidentitet.

Jeg vet for øvrig heller ikke om RB kjøpte aksjer av eksisterende aksjonærer eller nyutstedte aksjer. Om det ikke var en emisjon, men aksjer handlet av Will Ferrell, golf- og NBA-utøvere, vil det I tilfelle ikke ha betydd ett pund inn i klubbkassa.

Som K Maguire sier også: en rekordstor sponsoravtale i Ch kan fort være såpass lav som 2 mill pund i året. Det rekker ikke til å betale stort mer enn strømmen på TA og ER antakelig. Langt mindre forfall på Rutter, Aaronson og co. Om ikke sponsoravtalen relativt sett var høy, med både sponsorplass og noen aksjer på kjøpet?

Leeds må opp i år. Ellers blir det fryktelig, fryktelig tøft.

Under samme flamme må man få frem den unisone støtten fra Elland Road mot prosjekt 2018 og deres nøkkelspillere.
Joda, det var enkelte triste individer som tok til sosiale medier for å gi noen av spillerne verbalt deng (Klich, Bamford mf), men man må heller ikke glemme da Arsenal banket inn sitt fjerde en desember kveld så stod nesten hele stadion opp og svinget skjerfet over hodet.
Eller da Elland Road regelrett vant oss poeng mot Palace og Wolves.
Det skremmer meg mest at ledere i klubben ikke forstår omgivelsene og forventningene, men hva klubben har vist gang på gang er at i møteommer man dedikasjon, passion og lojalitet så blir man tatt inn og blir en venn for livet.
Heldigvis for klubben som varte ikke etterdønningene etter Bielsa - eller den velkente Bielsa kjærlighetssorgen om du vil- lengre enn til da vi ansatt Farke.
Kanskje han viktigste attributter bortsett fra erfaring og at han er en kompetent trener på dette nivået, er at han forstår klubben, klubbens størrelse og ikke minst mekanismene, forventningene og energien som er så følelsestyrt i denne klubben.

Jeg har nok ikke satt meg så godt inn i det økonmiske rundt Leeds Dennis, men jeg deler dine bekymringer og sitter også med en følelse av at vi må opp.
Men det blir spennende å se vedr Rowe.
Veldig klar og tydelig at han er identifisert ut fra modell vi jobber i.
Også veldig åpenlyst fra spiller og apparat rundt at Leeds vil være et utmerket steg videre.
Du går opp et nivå, ambisjoner om direkte opprykk og du er vel i såpass avstand som ikke er avskrekkende ifht familie og venner.
Jeg må si jeg blir litt bekymret om dette glipper - selv om det så klart er langt mer komplekst enn dette vedr overganger.

Annen ting er Paarag. Greit at man er nervøs og urolig når såpass mye står på spill i PO.
Men kroppspråket borget jo ikke akkurat for trygghet før semien mot Norwich og på Wembley.
Så jo ut som en mann som hadde satset alt på blackjack.

Ifht 11éren så synes jeg vi er en god signering unna å ha en veldig godt fundament i laget.
Rodon, Strujik, Ampadu, Rutter er bra. Rothwell gir solid erfaring. Helt ærlig så kan jeg ikke se en annen klubb i ligaen som kan skilte med det.
Så skulle man såklart hatt inn en spiller som gav en god høyre til konkurrenter og blåste det lille ekstra inn i prosjekt opprykk 25.

stian

Det er høyt nivå på forumet for tiden, det må være internetts siste sted hvor det både er rom for velmenende uenighet og nyanser.

Det som skrives om økonomien er viktig. Det må ha stått dårligere til enn antatt, og mye begynte å skjære seg med sparkingen av Bielsa. Hvis en manager for en periode har klart å lage gull av gråstein, er det hinsides inkompetent å klandre alkymisten for at gråsteinen begynner å skinne gjennom igjen. Sagaen begynte der.

Marsch-æraen ble en katastrofe, både sportslig og økonomisk. Den store forskjellen var at man begynte å handle gråstein i den tro at det var gull, og pakke det inn i avtaler som først og fremst var gullkantet for andre enn klubben. Dette ligger på klubbdriften, ikke bare Marsch, og han fikk sitte alt for lenge uten at en erstatter var påtenkt. Der gikk vi over stupet sportslig og økonomien i det svir vi tydeligvis fortsatt stort for.

MEN: hvis vi har 10 mill å handle for, så har vi i alle fall handlingsrom nok til at vi kan håpe at ting har bunner ut. OK, så får vi kanskje ikke Rowe, men for omverdenen så må i alle fall klubben fremstå langt mer stabilisert og attraktiv enn på samme tid i fjor. Minus Kinnear, som utrolig nok fortsatt sitter i rollen, så har vi fått inn folk som virker kompetente (Farke, Steinsson) i det de faktisk skal bidra med. Hvis ellers Marathe kan prøve å forhandle avtaler i våken tilstand, så peker pilene i alle fall ikke rett nedover lenger.

leedslife

Quote from: stian on August 09, 2024, 12:31:36Det er høyt nivå på forumet for tiden, det må være internetts siste sted hvor det både er rom for velmenende uenighet og nyanser.

Det som skrives om økonomien er viktig. Det må ha stått dårligere til enn antatt, og mye begynte å skjære seg med sparkingen av Bielsa. Hvis en manager for en periode har klart å lage gull av gråstein, er det hinsides inkompetent å klandre alkymisten for at gråsteinen begynner å skinne gjennom igjen. Sagaen begynte der.

Marsch-æraen ble en katastrofe, både sportslig og økonomisk. Den store forskjellen var at man begynte å handle gråstein i den tro at det var gull, og pakke det inn i avtaler som først og fremst var gullkantet for andre enn klubben. Dette ligger på klubbdriften, ikke bare Marsch, og han fikk sitte alt for lenge uten at en erstatter var påtenkt. Der gikk vi over stupet sportslig og økonomien i det svir vi tydeligvis fortsatt stort for.

MEN: hvis vi har 10 mill å handle for, så har vi i alle fall handlingsrom nok til at vi kan håpe at ting har bunner ut. OK, så får vi kanskje ikke Rowe, men for omverdenen så må i alle fall klubben fremstå langt mer stabilisert og attraktiv enn på samme tid i fjor. Minus Kinnear, som utrolig nok fortsatt sitter i rollen, så har vi fått inn folk som virker kompetente (Farke, Steinsson) i det de faktisk skal bidra med. Hvis ellers Marathe kan prøve å forhandle avtaler i våken tilstand, så peker pilene i alle fall ikke rett nedover lenger.
Hvis man kan komme med et element til her og det viser hvor ekstrem fotballen er.

Hvis vi rykker opp denne sesongen så står vi langt bedre rustet enn forrige opprykk vedr spillermateriell (i min bok).
Mao - kvaliteten på det Orta hentet var av bedre kvalitet enn forgjengeren tross en nærmest spinnvill feilsatsing under prosjekt Marsch. Problemet var bare at toppfotballens kyniske spilleregler ikke spilte på lag for verken Ortas modell eller gav han tid til å implementere det.
Hvis man tar Bielsa eraen som en gull era i Leeds moderne historie, men samtidig ser tilbake på før den tok fart så har vi altså:
Ayling, Cooper, Dallas, Berardi, Pablo, Jansson, Roofe - samt at Kalvin ble introdusert under Salerno - Cellinos venn.
Dette coren viste tegn på et høyt beste nivå, men manglet stabilitet, erfaring og knowhow.
Enkelte av disse kan vel ses på som klubblegender idag.

Nå skal så klart mesteparten av dette tilkjennes Prosjekt Bielsa og hans ekstreme kapasitet, mentalitet og utvikling av nivå, men det er nokså interessant å se tilbake på at man klarte å identifisere og sette sammen en sterk core med spillere som tålte det regime fysisk og mentalt i så stor grad og over så lang tid.

Inni mellom tvilsomme modeller så kommer det endel gode caser og likt for dem begge er at det kommer når klubb v supportere er på et bunnpunkt.

* den var litt rotete kanskje, konklusjonen er ifht diskusjonen at man hadde en core med spillere som var ekstremt lojale og dedikerte til hva som krevdes i 2018. Det er slikt som driver klubben frem. Ikke spillere som ikke har de egenskapene.
Viktigheten av et prestasjonsmiljø og en prsetasjonskultur setter klubben selv rammende for innad.
Hvordan interegrerer man nye spillere? Hvordan absorberer man som gruppe forventingspress og andre ytterliggende faktorer?
Hvilken innstilling har man til trening og kamp? etc etc.
At det ikke ble ført videre fra Bielsa vil alltid for meg være en gåte.
At man har sjanset stort vedr risk vs reward ang modeller/spillere og trenere har man sett med denne klubben i flere tiår. Men at man rett og slett er så nærsynt at man ikke klarer å videreføre det essensielle rundt prestasjon er for meg helt ufattelig.
Vi var det laget i landet med minst spillerstøy rundt. Vi var det laget som løp mest og kriget mest. Vi var det laget som nektet å dra ned i flaggsona å spare tid selv om vi ledet 1-0.
De virket fullstendig upåvirket om de gikk av bussen på Ethiad eller stod i spillertunnelen på Anfield første seriekamp.
De gikk altså toe til toe med det som har vært en av våre generasjoners beste engelske lag på bortebane.
Også kuliminerer det ned i det man har bevitnet i årene etter.
Manglende prestasjoner, opprør, spiller som streiker, spillere som vil vekk, spillere som blir redde, spillere som faller fullstendig igjenom.
Det må jo si alt om hvor lite denne klubben har touchet inn på moderne toppfotball på høyeste nivå.

Dennis

Quote from: stian on August 09, 2024, 12:31:36Det er høyt nivå på forumet for tiden, det må være internetts siste sted hvor det både er rom for velmenende uenighet og nyanser.

Her destillerer du jo poenget helt ypperlig. Når det slo store sprekker under Bielsa og mange etterhvert også så seg lei på store tap, så er jeg helt enig i at det nærmest fremstod som om det var trolldommen som endelig slo sprekker. Ikke treneren som var "funnet ut av". Bielsa er ikke uten feil og plan B var å gjøre plan A bedre. Han kunne sikkert lagt om til Burnley-spillestil og tapt med mindre stygge sifre. Så viser jo kjærligheten den massive andelen av fanskaren enda har til en mann som var på sidelinja i noen av de styggeste tapene i moderne historie (i rene sifre), at fotball er mer enn rene resultater også. Selv Roy Keane skrøyt av Leeds etter 2-6-tap på Old Toilet. Vi spilte på en måte som sjarmerte alle og vi tapte disse kampene mot Man City, Man Utd og Arsenal. Ikke Histon eller 0-6 mot Sheff Wed.

For det første viser det at det i en kynisk bransje fortsatt er mange romantikere som holder fast ved den 'barnslige naiviteten' om å 'vinne på riktig måte' som Bielsa stod for, om det går an å ordlegge det sånn. Som sagt før, parafrasert fra TSB-Michael: Bielsas fotball fikk oss til å føle oss som barn igjen. Under ingen andre trenere har hån fra kompiser som heier på andre lag prellet fortere av etter store tap.

De forstod bare ikke. Og det var helt greit. Vi vil vel helst ha det sånn, som Phil Hay var inne på.

Den tida var helt spesiell og jeg har sagt det mange ganger før, men ett av mine aller beste minner som Leeds-supporter er det første kvarteret mot Stoke i Marcelos første tellende kamp. Hva i all verden er vi vitne til? Det var nesten bedre enn opprykket som kom snaut to år etterpå, for da visste vi jo alle hvordan dette laget spilte. Samme da vi kom opp igjen og folk sa: Leeds er gode jo! Ja, vi vet. Som Leedslife skriver også: Det er ikke kun Bielsa som stod for dette, spillerne hadde også en enorm ære i hvordan de ofra seg maks for argentineren. Likevel, dette var spillere som før hans ankomst for det meste var mid-Championship-spillere. Noen tok han til det engelske landslaget (Phillips og Bamford) og for det aller meste har ingen vært i nærheten av det nivået verken før eller etter. Det minner litt om Bodø/Glimt i dag. Summen er langt bedre enn spillerne isolert sett, som eksporteres og i stort antall kommer hjem igjen. Men fotball er et lagspill og det er summen som teller. Uansett et lag som går inn i historien som legender, selv om det var opprykk til Premier League og altså "der vi hører hjemme". Det var ikke en liga- eller europacup-tittel på det gjeveste nivået. Det, igjen, viser at fotball handler om følelser og underholdning. Så skal man ikke ta vekk at opprykk fra Ch antakelig er det største steget en fotballklubb kan ta rent økonomisk.

Når Marsch "feiret" med knytta never etter 0-4 mot Man City, så var det absolutt motsatt. At ett av tidenes beste kjøp og en av Bielsas mest betrodde, Stuart Dallas, endte karrieren i det samme tapet er nesten symbolsk.

Tilbake til 49ers. Jeg stiller en del spørsmål til de for tida. Det er derimot ikke utelukkende negativt eller "konspiratorisk" ment. Det er en avventing. Jeg syns ikke helt handlingene står til ord denne sommeren, men jeg forstår også at det er vanskelig å manøvrere at klubben må vise ambisjoner og samtidig forholde seg til enorme betalinger som nærmer seg forfall. Det er ingen enkel øvelse. I intervjuet et par dager etter PO-tapet var det noe defensivt ved Marathe. Jeg avfeide det da som en mann som veide sine ord litt ekstra etter et skikkelig skuffende tap, men det lå mer bak. Han visste nok at sommeren blir ekstra tøff og det blir vanskelig å gå på en ordentlig smal sti her. Deres oppgave var å sikre at Leeds hadde et slagkraftig og opprykksklart lag på banen til høsten. Han utelot at det ville bli store salg for å kunne gjøre det, selv om de fleste av oss allerede hadde "solgt" Summerville.

Han lovte riktignok ikke at Gray ville bli, men 'sterk økonomi' etter salget og forhandlingsbuksene på fremover, før man deretter selger Summerville ut for en relativt lav sum (bedre om bonusene er reelle) viste ikke akkurat det. Særlig når det går veldig tregt med ankomster også. Så viste jo sommeren 2022 (og 2023) at det er LANGT bedre med et knippe kvalitetsspillere (divisjonen tatt i betraktning) enn masse-rekruttering av for dårlige spillere. Selv om få av de var veldig dyre i PL-sammenheng, er det noe med mange bekker små. Som sagt: Gray og Summerville selges for å betale på (blant annet) denne gjengen.

MEN: Det er ikke (kun) 49ers skyld at vi er i situasjonen. Jeg tror ikke de har vært så passive under Radrizzani som de liker å ymte frempå, men det er som nevnt ikke uvanlig at klubber har en stor andel gjeld på kjøp. Det ble satset på å holde seg og da hadde 'ingen' snakket om dette. Hadde vi gått ned uten å kjøpe spillere, hadde ingen applaudert "fornuftig økonomisk strategi". Så var vi veldig nære opprykk og da hadde nok sommeren blitt mindre stygg, på tross av at det fortsatt var stort behov for ren cash i sommer.

Tida vil vise om 49ers egentlig nå manøvrerer oss gjennom en vanskelig tid og vil ende opp som en (majoritets-)eier som fikk det til. Som arvet et problem (slik Radrizzani arvet) og ender opp på riktig side av historien (som Radrizzani ikke gjorde). Italienerens periode hadde masse glede, ledet av Bielsa og opprykket, men det er vanskelig å komme unna et faktum om at vi var tilbake der vi starta da han kom inn. Å bli for unnskyldende for det minner meg litt for mye om Ridsdales: "Vi levde drømmen". Kostnaden med denne drømmen blir nok - heldigvis - langt mindre enn Risdales, men vi må opp i år. Ellers er det fare for at laget må ribbes til å bli et hvilket som helst CH-lag igjen.

Klarer de det, vil de stå igjen med et solid ettermæle. Det er ikke vanskelig å lede i medgang og de må ha visst hvordan det ville se ut å selge Archie Gray og deretter Cree Summerville. Samme hvor solide folk måtte mene summene er.

Det er ikke noe man kan gjøre om i etterkant, men det er så ufattelig kjedelig at det ikke ble gjort samme investeringer (i sum, ikke spillere) i 2021 som i 2022.  Da tror jeg vi hadde spilt PL-fotball og bare kanskje hadde Bielsa vært her enda. I det minste hadde avskjeden vært mer som fortjent for en slik legende. Nå er det ikke bare meg som er blåøyd i omtalen av Bielsa, men det viser hva slags standing den mannen har når Pep Guardiola sier at Bielsa hadde hanket inn titler med Man City, men hadde Pep tatt over Leeds hadde de enda spilt i Championship. Pep hadde nok også trent Leeds opp, men det er trist at det endte sånn for El Loco på Elland Road.

Leser nå at Spurs skal hente Dominic Solanke for intet mindre enn en milliard kroner. Fotballverden går stadig mer av hengslene.
Marching on together!

stian

Quote from: Dennis on August 09, 2024, 13:58:06

Her destillerer du jo poenget helt ypperlig. Når det slo store sprekker under Bielsa og mange etterhvert også så seg lei på store tap, så er jeg helt enig i at det nærmest fremstod som om det var trolldommen som endelig slo sprekker. Ikke treneren som var "funnet ut av". Bielsa er ikke uten feil og plan B var å gjøre plan A bedre. Han kunne sikkert lagt om til Burnley-spillestil og tapt med mindre stygge sifre. Så viser jo kjærligheten den massive andelen av fanskaren enda har til en mann som var på sidelinja i noen av de styggeste tapene i moderne historie (i rene sifre), at fotball er mer enn rene resultater også. Selv Roy Keane skrøyt av Leeds etter 2-6-tap på Old Toilet. Vi spilte på en måte som sjarmerte alle og vi tapte disse kampene mot Man City, Man Utd og Arsenal. Ikke Histon eller 0-6 mot Sheff Wed.

For det første viser det at det i en kynisk bransje fortsatt er mange romantikere som holder fast ved den 'barnslige naiviteten' om å 'vinne på riktig måte' som Bielsa stod for, om det går an å ordlegge det sånn. Som sagt før, parafrasert fra TSB-Michael: Bielsas fotball fikk oss til å føle oss som barn igjen. Under ingen andre trenere har hån fra kompiser som heier på andre lag prellet fortere av etter store tap.

De forstod bare ikke. Og det var helt greit. Vi vil vel helst ha det sånn, som Phil Hay var inne på.

Den tida var helt spesiell og jeg har sagt det mange ganger før, men ett av mine aller beste minner som Leeds-supporter er det første kvarteret mot Stoke i Marcelos første tellende kamp. Hva i all verden er vi vitne til? Det var nesten bedre enn opprykket som kom snaut to år etterpå, for da visste vi jo alle hvordan dette laget spilte. Samme da vi kom opp igjen og folk sa: Leeds er gode jo! Ja, vi vet. Som Leedslife skriver også: Det er ikke kun Bielsa som stod for dette, spillerne hadde også en enorm ære i hvordan de ofra seg maks for argentineren. Likevel, dette var spillere som før hans ankomst for det meste var mid-Championship-spillere. Noen tok han til det engelske landslaget (Phillips og Bamford) og for det aller meste har ingen vært i nærheten av det nivået verken før eller etter. Det minner litt om Bodø/Glimt i dag. Summen er langt bedre enn spillerne isolert sett, som eksporteres og i stort antall kommer hjem igjen. Men fotball er et lagspill og det er summen som teller. Uansett et lag som går inn i historien som legender, selv om det var opprykk til Premier League og altså "der vi hører hjemme". Det var ikke en liga- eller europacup-tittel på det gjeveste nivået. Det, igjen, viser at fotball handler om følelser og underholdning. Så skal man ikke ta vekk at opprykk fra Ch antakelig er det største steget en fotballklubb kan ta rent økonomisk.

Når Marsch "feiret" med knytta never etter 0-4 mot Man City, så var det absolutt motsatt. At ett av tidenes beste kjøp og en av Bielsas mest betrodde, Stuart Dallas, endte karrieren i det samme tapet er nesten symbolsk.

Tilbake til 49ers. Jeg stiller en del spørsmål til de for tida. Det er derimot ikke utelukkende negativt eller "konspiratorisk" ment. Det er en avventing. Jeg syns ikke helt handlingene står til ord denne sommeren, men jeg forstår også at det er vanskelig å manøvrere at klubben må vise ambisjoner og samtidig forholde seg til enorme betalinger som nærmer seg forfall. Det er ingen enkel øvelse. I intervjuet et par dager etter PO-tapet var det noe defensivt ved Marathe. Jeg avfeide det da som en mann som veide sine ord litt ekstra etter et skikkelig skuffende tap, men det lå mer bak. Han visste nok at sommeren blir ekstra tøff og det blir vanskelig å gå på en ordentlig smal sti her. Deres oppgave var å sikre at Leeds hadde et slagkraftig og opprykksklart lag på banen til høsten. Han utelot at det ville bli store salg for å kunne gjøre det, selv om de fleste av oss allerede hadde "solgt" Summerville.

Han lovte riktignok ikke at Gray ville bli, men 'sterk økonomi' etter salget og forhandlingsbuksene på fremover, før man deretter selger Summerville ut for en relativt lav sum (bedre om bonusene er reelle) viste ikke akkurat det. Særlig når det går veldig tregt med ankomster også. Så viste jo sommeren 2022 (og 2023) at det er LANGT bedre med et knippe kvalitetsspillere (divisjonen tatt i betraktning) enn masse-rekruttering av for dårlige spillere. Selv om få av de var veldig dyre i PL-sammenheng, er det noe med mange bekker små. Som sagt: Gray og Summerville selges for å betale på (blant annet) denne gjengen.

MEN: Det er ikke (kun) 49ers skyld at vi er i situasjonen. Jeg tror ikke de har vært så passive under Radrizzani som de liker å ymte frempå, men det er som nevnt ikke uvanlig at klubber har en stor andel gjeld på kjøp. Det ble satset på å holde seg og da hadde 'ingen' snakket om dette. Hadde vi gått ned uten å kjøpe spillere, hadde ingen applaudert "fornuftig økonomisk strategi". Så var vi veldig nære opprykk og da hadde nok sommeren blitt mindre stygg, på tross av at det fortsatt var stort behov for ren cash i sommer.

Tida vil vise om 49ers egentlig nå manøvrerer oss gjennom en vanskelig tid og vil ende opp som en (majoritets-)eier som fikk det til. Som arvet et problem (slik Radrizzani arvet) og ender opp på riktig side av historien (som Radrizzani ikke gjorde). Italienerens periode hadde masse glede, ledet av Bielsa og opprykket, men det er vanskelig å komme unna et faktum om at vi var tilbake der vi starta da han kom inn. Å bli for unnskyldende for det minner meg litt for mye om Ridsdales: "Vi levde drømmen". Kostnaden med denne drømmen blir nok - heldigvis - langt mindre enn Risdales, men vi må opp i år. Ellers er det fare for at laget må ribbes til å bli et hvilket som helst CH-lag igjen.

Klarer de det, vil de stå igjen med et solid ettermæle. Det er ikke vanskelig å lede i medgang og de må ha visst hvordan det ville se ut å selge Archie Gray og deretter Cree Summerville. Samme hvor solide folk måtte mene summene er.

Det er ikke noe man kan gjøre om i etterkant, men det er så ufattelig kjedelig at det ikke ble gjort samme investeringer (i sum, ikke spillere) i 2021 som i 2022. Da tror jeg vi hadde spilt PL-fotball og bare kanskje hadde Bielsa vært her enda. I det minste hadde avskjeden vært mer som fortjent for en slik legende.

Leser nå at Spurs skal hente Dominic Solanke for intet mindre enn en milliard kroner. Fotballverden går stadig mer av hengslene.

Følger deg helt på vurderingen av både Radeizzanis regime og 49ers innledning. Begge parter ville sagt at de har fått klubben i langt bedre stand enn forgjengerne. For Radrizzanis del er det jo sant, mens så startet jo han også på fotballfagets absolutte nullpunkt i form av Massimo Cellino som forgjenger.

49ers ettermæle blir bra hvis de klarer å etablere Leeds som et PL-lag. Med den stallen vi har per i dag så er det rett og slett for dårlig å ikke rykke opp, i alle fall så lenge skadesituasjonen ikke blir helt ekstraordinær. Da må de også stabilisere økonomien, men det kan da ikke være så forbaska vanskelig heller? Det er noen få lag som tydeligvis bare kan overse de økonomiske reglene, det er noen få som prøver seg på økonomisk doping, men det store flertallet klarer jo å sette tæring sånn noenlunde etter næring. Man skulle tro at et et profesjonelt investeringsselskap skulle klare det samme og med det få en sinnsyk return på investeringen sin.

Og apropos ettermæle - Bielsa står igjen med gullskrift sammen med Revie og Wilkinson. Det er ikke mange managere som får fyken etter en serie med stortap, men hvor fansen synger navnet hans i hver eneste kamp i 1,5 sesong etterpå. Den mannen betaler ikke sin egen øl på en fotballpub i Yorkshire (eller noe som helst sted der det finnes Leeds-fans), det er i alle fall sikkert. En sjelden kombinasjon av Mahatma Ghandi og Chuck Norris!