Rykter: Spillere inn og spillere ut, del 26

Started by Promotion 2010, April 03, 2019, 13:11:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 24 Guests are viewing this topic.

Kato

Ifølge Sky Sports er Marseille nå inne i dansen for Rowe. Mindre og mindre som tyder på at han kommer til oss.

Rak-Sakyi skal ikke ha bestemt seg ennå.

Kontakinte

Quote from: Dennis on August 09, 2024, 13:58:06
Quote from: stian on August 09, 2024, 12:31:36Det er høyt nivå på forumet for tiden, det må være internetts siste sted hvor det både er rom for velmenende uenighet og nyanser.

Det som skrives om økonomien er viktig. Det må ha stått dårligere til enn antatt, og mye begynte å skjære seg med sparkingen av Bielsa. Hvis en manager for en periode har klart å lage gull av gråstein, er det hinsides inkompetent å klandre alkymisten for at gråsteinen begynner å skinne gjennom igjen. Sagaen begynte der.

Marsch-æraen ble en katastrofe, både sportslig og økonomisk. Den store forskjellen var at man begynte å handle gråstein i den tro at det var gull, og pakke det inn i avtaler som først og fremst var gullkantet for andre enn klubben. Dette ligger på klubbdriften, ikke bare Marsch, og han fikk sitte alt for lenge uten at en erstatter var påtenkt. Der gikk vi over stupet sportslig og økonomien i det svir vi tydeligvis fortsatt stort for.

MEN: hvis vi har 10 mill å handle for, så har vi i alle fall handlingsrom nok til at vi kan håpe at ting har bunner ut. OK, så får vi kanskje ikke Rowe, men for omverdenen så må i alle fall klubben fremstå langt mer stabilisert og attraktiv enn på samme tid i fjor. Minus Kinnear, som utrolig nok fortsatt sitter i rollen, så har vi fått inn folk som virker kompetente (Farke, Steinsson) i det de faktisk skal bidra med. Hvis ellers Marathe kan prøve å forhandle avtaler i våken tilstand, så peker pilene i alle fall ikke rett nedover lenger.

Her destillerer du jo poenget helt ypperlig. Når det slo store sprekker under Bielsa og mange etterhvert også så seg lei på store tap, så er jeg helt enig i at det nærmest fremstod som om det var trolldommen som endelig slo sprekker. Ikke treneren som var "funnet ut av". Bielsa er ikke uten feil og plan B var å gjøre plan A bedre. Han kunne sikkert lagt om til Burnley-spillestil og tapt med mindre stygge sifre. Så viser jo kjærligheten den massive andelen av fanskaren enda har til en mann som var på sidelinja i noen av de styggeste tapene i moderne historie (i rene sifre), at fotball er mer enn rene resultater også. Selv Roy Keane skrøyt av Leeds etter 2-6-tap på Old Toilet. Vi spilte på en måte som sjarmerte alle og vi tapte disse kampene mot Man City, Man Utd og Arsenal. Ikke Histon eller 0-6 mot Sheff Wed.

For det første viser det at det i en kynisk bransje fortsatt er mange romantikere som holder fast ved den 'barnslige naiviteten' om å 'vinne på riktig måte' som Bielsa stod for, om det går an å ordlegge det sånn. Som sagt før, parafrasert fra TSB-Michael: Bielsas fotball fikk oss til å føle oss som barn igjen. Under ingen andre trenere har hån fra kompiser som heier på andre lag prellet fortere av etter store tap.

De forstod bare ikke. Og det var helt greit. Vi vil vel helst ha det sånn, som Phil Hay var inne på.

Den tida var helt spesiell og jeg har sagt det mange ganger før, men ett av mine aller beste minner som Leeds-supporter er det første kvarteret mot Stoke i Marcelos første tellende kamp. Hva i all verden er vi vitne til? Det var nesten bedre enn opprykket som kom snaut to år etterpå, for da visste vi jo alle hvordan dette laget spilte. Samme da vi kom opp igjen og folk sa: Leeds er gode jo! Ja, vi vet. Som Leedslife skriver også: Det er ikke kun Bielsa som stod for dette, spillerne hadde også en enorm ære i hvordan de ofra seg maks for argentineren. Likevel, dette var spillere som før hans ankomst for det meste var mid-Championship-spillere. Noen tok han til det engelske landslaget (Phillips og Bamford) og for det aller meste har ingen vært i nærheten av det nivået verken før eller etter. Det minner litt om Bodø/Glimt i dag. Summen er langt bedre enn spillerne isolert sett, som eksporteres og i stort antall kommer hjem igjen. Men fotball er et lagspill og det er summen som teller. Uansett et lag som går inn i historien som legender, selv om det var opprykk til Premier League og altså "der vi hører hjemme". Det var ikke en liga- eller europacup-tittel på det gjeveste nivået. Det, igjen, viser at fotball handler om følelser og underholdning. Så skal man ikke ta vekk at opprykk fra Ch antakelig er det største steget en fotballklubb kan ta rent økonomisk.

Når Marsch "feiret" med knytta never etter 0-4 mot Man City, så var det absolutt motsatt. At ett av tidenes beste kjøp og en av Bielsas mest betrodde, Stuart Dallas, endte karrieren i det samme tapet er nesten symbolsk.

Tilbake til 49ers. Jeg stiller en del spørsmål til de for tida. Det er derimot ikke utelukkende negativt eller "konspiratorisk" ment. Det er en avventing. Jeg syns ikke helt handlingene står til ord denne sommeren, men jeg forstår også at det er vanskelig å manøvrere at klubben må vise ambisjoner og samtidig forholde seg til enorme betalinger som nærmer seg forfall. Det er ingen enkel øvelse. I intervjuet et par dager etter PO-tapet var det noe defensivt ved Marathe. Jeg avfeide det da som en mann som veide sine ord litt ekstra etter et skikkelig skuffende tap, men det lå mer bak. Han visste nok at sommeren blir ekstra tøff og det blir vanskelig å gå på en ordentlig smal sti her. Deres oppgave var å sikre at Leeds hadde et slagkraftig og opprykksklart lag på banen til høsten. Han utelot at det ville bli store salg for å kunne gjøre det, selv om de fleste av oss allerede hadde "solgt" Summerville.

Han lovte riktignok ikke at Gray ville bli, men 'sterk økonomi' etter salget og forhandlingsbuksene på fremover, før man deretter selger Summerville ut for en relativt lav sum (bedre om bonusene er reelle) viste ikke akkurat det. Særlig når det går veldig tregt med ankomster også. Så viste jo sommeren 2022 (og 2023) at det er LANGT bedre med et knippe kvalitetsspillere (divisjonen tatt i betraktning) enn masse-rekruttering av for dårlige spillere. Selv om få av de var veldig dyre i PL-sammenheng, er det noe med mange bekker små. Som sagt: Gray og Summerville selges for å betale på (blant annet) denne gjengen.

MEN: Det er ikke (kun) 49ers skyld at vi er i situasjonen. Jeg tror ikke de har vært så passive under Radrizzani som de liker å ymte frempå, men det er som nevnt ikke uvanlig at klubber har en stor andel gjeld på kjøp. Det ble satset på å holde seg og da hadde 'ingen' snakket om dette. Hadde vi gått ned uten å kjøpe spillere, hadde ingen applaudert "fornuftig økonomisk strategi". Så var vi veldig nære opprykk og da hadde nok sommeren blitt mindre stygg, på tross av at det fortsatt var stort behov for ren cash i sommer.

Tida vil vise om 49ers egentlig nå manøvrerer oss gjennom en vanskelig tid og vil ende opp som en (majoritets-)eier som fikk det til. Som arvet et problem (slik Radrizzani arvet) og ender opp på riktig side av historien (som Radrizzani ikke gjorde). Italienerens periode hadde masse glede, ledet av Bielsa og opprykket, men det er vanskelig å komme unna et faktum om at vi var tilbake der vi starta da han kom inn. Å bli for unnskyldende for det minner meg litt for mye om Ridsdales: "Vi levde drømmen". Kostnaden med denne drømmen blir nok - heldigvis - langt mindre enn Risdales, men vi må opp i år. Ellers er det fare for at laget må ribbes til å bli et hvilket som helst CH-lag igjen.

Klarer de det, vil de stå igjen med et solid ettermæle. Det er ikke vanskelig å lede i medgang og de må ha visst hvordan det ville se ut å selge Archie Gray og deretter Cree Summerville. Samme hvor solide folk måtte mene summene er.

Det er ikke noe man kan gjøre om i etterkant, men det er så ufattelig kjedelig at det ikke ble gjort samme investeringer (i sum, ikke spillere) i 2021 som i 2022.  Da tror jeg vi hadde spilt PL-fotball og bare kanskje hadde Bielsa vært her enda. I det minste hadde avskjeden vært mer som fortjent for en slik legende. Nå er det ikke bare meg som er blåøyd i omtalen av Bielsa, men det viser hva slags standing den mannen har når Pep Guardiola sier at Bielsa hadde hanket inn titler med Man City, men hadde Pep tatt over Leeds hadde de enda spilt i Championship. Pep hadde nok også trent Leeds opp, men det er trist at det endte sånn for El Loco på Elland Road.

Leser nå at Spurs skal hente Dominic Solanke for intet mindre enn en milliard kroner. Fotballverden går stadig mer av hengslene.
Flott innlegg Dennis! Farke har endelig fått Bielsa-såret til å gro, til ett pent ARR. Den mannen kommer jeg aldrig til å glemme. Hadde gleden av å møte han (Bielsa), på Ullevål til ett veldig interessant foredrag for en tid tilbake. Og han hadde lite til overs for styres behandling manglende støtte før han fikk fyken.   

Fantasyland

Quote from: Kato on August 09, 2024, 14:37:40Ifølge Sky Sports er Marseille nå inne i dansen for Rowe. Mindre og mindre som tyder på at han kommer til oss.

Det vil jeg ikke si. Det prøver vel å lande en sum de kan leve med.

Samuel Seaman
@SamSeaman8
#LUFC still interested, as are others, but nothing too close to #NCFC's valuation as of yet.

Eriksen55

Quote from: Kato on August 09, 2024, 14:37:40Ifølge Sky Sports er Marseille nå inne i dansen for Rowe. Mindre og mindre som tyder på at han kommer til oss.

Har du en kilde å henvise til så?

Fantasyland

Fabrizio Romano
@FabrizioRomano
🚨🔵⚪️ EXCL: Olympique Marseille send formal bid to Norwich for Jonathan Rowe.

He's among targets for OM as talks took place on player side and now also club to club.

Fantasyland

Connor Southwell
@cjsouthwell1902
As per
@FabrizioRomano
, Marseille have tonight submitted a formal bid for #NCFC winger Jonathan Rowe.

That offer is not where it would need to be for #NCFC to sell the England U21 international. They are keen to keep him this summer.

Fantasyland

Bare min løse tolkning, tipper det må en pakke til på nærmere 15 før de selger...

Kato

Quote from: Fantasyland on August 09, 2024, 23:19:00Bare min løse tolkning, tipper det må en pakke til på nærmere 15 før de selger...

Sara til Galatasaray, Idah (selv om han var utlånt) på tur til å selges til Celtic.

Ribbet om Rowe også ryker, de kommer til å selge seg dyrt her. Tipper 12 mill.

Fantasyland

Quote from: Kato on August 09, 2024, 23:43:07
Quote from: Fantasyland on August 09, 2024, 23:19:00Bare min løse tolkning, tipper det må en pakke til på nærmere 15 før de selger...

Sara til Galatasaray, Idah (selv om han var utlånt) på tur til å selges til Celtic.

Ribbet om Rowe også ryker, de kommer til å selge seg dyrt her. Tipper 12 mill.

FPL_23
@FPLG23
£10m + add ons.

FPL_23
@FPLG23
Is what they want.

Ta det med en klype salt, men stemmer dette bør vi bare bla opp

auren

Kjipt. Tror ikke Rowe ender opp hos oss nå. Ser dessverre ikke ut til at vi har så mye penger å rutte med PSR wise...

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Dennis

Quote from: auren on August 10, 2024, 01:00:19Kjipt. Tror ikke Rowe ender opp hos oss nå. Ser dessverre ikke ut til at vi har så mye penger å rutte med PSR wise...

auren

Det må være kontanter i det tilfellet og ikke PSR.

Om man hadde gitt £15 mill for Rowe og en fem års kontrakt, hadde Rowe kosta £3 mill + lønn årlig.

Dessuten ville dette kommet på regnskapet 24/25 som er offentlig først mars/april 2026.

Det kan også være så enkelt som at Leeds ikke verdsetter han høyere enn en gitt sum og ikke ønsker gi mer. Eller enda enklere: Marseille byr mer både til klubb og spiller.

Farke sa riktignok på presseren at pengene er der, men PSR hindrer oss. Som Hay har nevnt tidligere og Dan Moylan i TSB også mente da jeg spurte han tidligere i år. Det er derimot ikke det siste offentliggjorte regnskap viser, slik K Maguire også har fortalt om. Senest i The View med Ger Lynch.

Det er derfor jeg ikke føler det hele henger i hop, men jeg tror uansett ikke det kan henge på om man må gi 10 eller 15 for Rowe når det gjelder PSR.

Det er ikke en større forskjell enn 2 og 3 mill pund + lønn i året i kostnad (fem år kontrak). Så på kanten kan vi ikke være, når vi vet at neste hele finansåret er foran oss også.

Sier ikke at Farke juger til oss, men han kunne ikke sagt at vi ikke har penger grunnet store gjeldsposter heller. Det ville gjort forhandlingene på andre og ikke minst egne spillere veldig vanskelig. Han har uansett rett i at pengene er der, eksempelvis er RB søkkrike. Det betyr derimot ikke at klubben har mye penger. Det var 1,5 mill pund på bok da klubben gikk ned.
Marching on together!

Asbjørn

....
Finally for those who read this far, after looking at all the relevant information, collating it, aggregating it and also making a cheeky phone-call, i believe there is still a very real chance that Jonny Rowe (21) 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 could be a Leeds United player within the next 4 or 5 days. Fingers crossed. In 49ers we trust !

Guru/Rikki

https://x.com/Footballguru69/status/1822151051190911025
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Kontakinte

Budet fra Marseille sies å være lavere enn vårt.

Kato

Quote from: Kontakinte on August 10, 2024, 09:52:06

Skremmende at vi virket så dårlig forberedt på salget av Summerville. Ingenting gjort for å erstatte han, og serien er allerede i gang. Vi kan jo ikke være blakke etter å ha solgt for 25 mill pund, hva var vi da før vi solgte han?

karaba

Quote from: Kato on August 10, 2024, 10:46:48
Quote from: Kontakinte on August 10, 2024, 09:52:06

Skremmende at vi virket så dårlig forberedt på salget av Summerville. Ingenting gjort for å erstatte han, og serien er allerede i gang. Vi kan jo ikke være blakke etter å ha solgt for 25 mill pund, hva var vi da før vi solgte han?

Er vel slik jeg ser det lite tvil om at vi visste at Summerville ville forsvinne (spesielt gitt klausulen i kontrakten). Det og erstatte Summerville en til en er ikke mulig, da en slik kvalitetsspiller koster.
Så jeg er sikker på at Leeds ser at det er andre typer spillere og kanskje også andre plasser de kan forsterke som totalt gir oss et like godt hvis ikke bedre lag.
Jeg har tro på at det kommer i hvert fall to nye spillere inn før vinduet stenger, kanskje 3 hvis det skulle komme inn et bud på Gnonto som det er umulig og si nei til.

peacock

Tilsynelatende nekter Jonathan Rowe å spille dagens kamp. Interessant.....
Eller, ønsker vi egentlig slike holdninger?

Sydhagen

Quote from: peacock on August 10, 2024, 12:49:11Tilsynelatende nekter Jonathan Rowe å spille dagens kamp. Interessant.....
Nei, ønsker nå ikke denne spilleren til Leeds.
Han kan gå til Marseille.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Fantasyland

Quote from: peacock on August 10, 2024, 12:49:11Tilsynelatende nekter Jonathan Rowe å spille dagens kamp. Interessant.....

Var denne varianten Gnonto tok forrige sesong også. Kan være et salg blir lettere, evt får han en lang vei tilbake i Norwich...

leedslife

Vi hadde Gnonto situasjonen i fjor som var relativt lik?
Begge også like gamle.
Leeds stod vel ganske klart da på at slikt kunne man gjøre en gang, men ikke to?

Dennis

Er det 'bekrefta' at han nekter og at der ikke er preventivt av Norwich med tanke på skader og hvor fokuset hans er?

Marching on together!

Lucas the Kop Cat

Quote from: Dennis on August 10, 2024, 14:59:52

Er det 'bekrefta' at han nekter og at der ikke er preventivt av Norwich med tanke på skader og hvor fokuset hans er?
Helt sikkert bare synsing av eller annen på Twitter. Som det meste annet.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Asbjørn

Leeds keeping tabs on Bashir Humphreys, as  @FabrizioRomano
 says. Predominantly a centre-back, so not considered a priority as it stands, but a talent they're tracking.

Some suggestion he could cover right-back, but far from a natural there. Things can change etc. #lufc

https://x.com/BerenCross/status/1822321129098187111
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

GeirO

Veldig rart hvis vi har tilbudt 15 mill for den unge Palacevingen, kilde LeedsLive. Og så byr vi under halvparten for å få Rowe. Noe som ikke stemmer her...
MOT

GaryMac

Quote from: GeirO on August 11, 2024, 21:36:16Veldig rart hvis vi har tilbudt 15 mill for den unge Palacevingen, kilde LeedsLive. Og så byr vi under halvparten for å få Rowe. Noe som ikke stemmer her...
Går kanskje litt på at Palace er i PL, Norwich i Championship. Og Rowe har vel bare ett år igjen - eller blander jeg....?

Kato

Norwich-manageren ikke fornøyd med at Rowe melder seg ikke klar for kamp på selve kampdagen.

morten1966

Quote from: GeirO on August 11, 2024, 21:36:16Veldig rart hvis vi har tilbudt 15 mill for den unge Palacevingen, kilde LeedsLive. Og så byr vi under halvparten for å få Rowe. Noe som ikke stemmer her...

LeedsLive er vel like troverdig som søndag/søndag....

auren

Rowe går nok til Marseilles ja... Virker ikke som vi var så interesserte i ham likevel. Spekuleres i at vi aldri bød for ham.

Canary Corner
@NCFC_Transfers
🚨⚽ "New OM lead in recent hours, Jonathan Rowe wants to join the Marseille club. The English international hopeful even withdrew from his team after an offer from Marseille this Saturday".

auren

Dennis

Quote from: auren on August 12, 2024, 10:15:15Rowe går nok til Marseilles ja... Virker ikke som vi var så interesserte i ham likevel. Spekuleres i at vi aldri bød for ham.

Canary Corner
@NCFC_Transfers
🚨⚽ "New OM lead in recent hours, Jonathan Rowe wants to join the Marseille club. The English international hopeful even withdrew from his team after an offer from Marseille this Saturday".

auren

Syns det virker klart at Leeds og Norwich har vært i dialog her, uten at jeg har noen bevis på det. Det har bare vært såpass mye prat om det, fra meldinger om et innledende bud på £7 mill og denne direktøren som i et lukket arrangement skal ha uttalt seg at det ville krevd 'silly money' fra Leeds/andre til å få han vekk fra Carrow Road. I tillegg til at det er en ganske naturlig link gitt at vi har solgt en ving og trenger en ving som kan bekle alle tre posisjoner bak spissen. En som helst også er god i dag og har utviklingspotensiale både sportslig og økonomisk.

Om Leeds ikke har vært reelt interessert i Rowe, er det vanskelig å kritisere at man eventuelt ikke henter han selvsagt. Om de taper for en relativt ambisiøs og stor klubb fra fransk toppserie, er det heller ikke sjokkerende. Greame Smyth mente de hadde kommet inn med mer penger til klubb og spiller enn Leeds.

Det som derimot er kritikkverdig, er at klubben tilsynelatende ikke har hatt en konkret (nok) plan for et liv etter Summerville. Smyth, som riktignok neppe er den største graveren, diskuterte dette i dagens episode av TSB. Som de snakka om har vel "alle" visst at Summerville ville forsvinne og den eneste overraskelsen synes å være at han ikke forsvant tidligere. Det er en selvfølge at det en god stund har vært navn på blokka der og jeg antar at Rowe har vært der, av nevnte grunner og fordi Smyth og Froston rapportere det de gjorde i forrige uke. For meg så det soleklart ut som direkte meldinger fra klubben selv. En ving, en CM (Jordan James har vært nevnt) og en back. Farke har vel også sagt dette.

At det nå har rukket å gå en uke siden avtalen ble ferdigstilt og sesongen har startet, er et problem. Dette var ikke en deadline day-overgang hvor en PL-klubb med desperasjon etter å fylle en posisjon og penger til overs ringte i siste lita. Det ble sagt at dette har pågått minst et par uker i forkant, i tillegg til den åpenbare forventningen om at han ville forsvinne. Det må da ha blitt gjort fremstøt mot andre spillere i perioden? Rowe virker som en og Rak-Sakyi som en annen. Har man gått all in på disse to? Hva om begge nå glipper?

Rak-Sakyi virka klar for Sheff Utd for noen dager sida, så det kan godt være at Leeds har økt innsatsen der. Kanskje ble Rowe for dyr eller kanskje de rett og slett har mer lyst på han? Jeg vet ytterst lite om han, men som nevnt tidligere har CP vært en fantastisk utvikler av vinger de siste åra. Hadde også vært herlig om vi kunne snytt Blades for en spiller i sommer, ettersom de 'tok' Gustavo Hamer vekk med PL-penger i fjor etter at Leeds hadde kurtisert han i ukesvis. Førsteelleveren til laget fra stålbyen ser også meget bra ut, selv om dybden kanskje blir et problem over hele sesongen.

Vi er neppe ferdighandla, men det er fryktelig kjedelig at det skal gå flere kamper ut i sesongen i år igjen. Laget og stallen er bedre stilt i år enn på samme tid i fjor, men det må uansett være et forstyrrende element når det går flere kamper uten at man helt vet hva som skjer. Spillere skal trenes inn i system og skape relasjoner med lagkameratene også. Jo før, jo bedre.
Marching on together!

auren

Kan også tenkes at vi primært ønsket Sara, men i diskusjonene så ble Rowe luftet fra Norwich sin side. Vi verdsatte ham til 7 millioner pund, mens de ønsket det dobbelte, derfor ble det aldri noe offisielt bud.

Denne CP-vingen er vi visst kun interessert i som kjøp. Men 15 mill høres mye ut. Kanskje dog er dette grensen på erstatteren for Summerville og at en av de øverste på lista, Clarke, ikke var mulig å kjøpe for den summen.

Vanskelig å ikke kritisere ledelsen her. Vi får uansett telle opp 2. september, men frykter vi må gå en del ned på lista over targets.

Tick, tock...

auren

Kato

Svært liten tillit til det vi har surra med (eller aller helst ikke surra med) på transfermarkedet i sommer. Serien er i gang, vi blør poeng allerede, og Farke sier han vil ha spillere inn. På tide å få ut fingeren å gjøre noe da. 25 ut porten, og 3-4 inn.